• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0
به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

کارگاه تقویت نظام مراقبت بیماری های واگیر برگزار شد

  • کد خبر : 45040
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
کارگاه تقویت نظام مراقبت بیماری های واگیر برگزار شد
فارس_ معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از برگزاری کارگاه یک روزه تقویت نظام مراقبت بیماری های واگیر با حضور کارشناسان مسوول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و مربیان مراکز آموزش بهورزی شبکه های بهداشت و درمان استان خبر داد.

گیتی آنلاین_ دکتر «محمدرضا کریمی» با حضور در کارگاه یک روزه تقویت نظام مراقبت بیماری های واگیر، گفت: بیماریهای واگیردار از قدیمی ترین دشمنان بشر هستند و همه گیری های بزرگ ایجاد شده توسط برخی از آنها مانند مالاریا و آنفلوانزا در قرن ها و سال های گذشته خسارات سنگینی بر جامعه بشری وارد کرده است.

او افزود: علی رغم پیشرفت های شگرف علم پزشکی در زمینه های پیشگیری و درمان بیماریهای واگیر، متأسفانه هنوز هم بیماری های عفونی با قابلیت ایجاد همه گیری به عنوان یک مشکل در سراسر جهان مطرح هستند.

دکتر کریمی بروز مقاومت دارویی در عوامل بیماری زا و یا ناقلین آنها، بیماری های باز پدید و نو پدید از دلایل لزوم توجه به بیماری های واگیردار است.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه نیز با اشاره به این موضوع که برای مدیریت صحیح کنترل بیماری های واگیر، وجود نظام مراقبت بیماری ها لازم است، بیان کرد: در یک نظام مراقبت سالم، داده ها به صورت منظم، مستمر و به موقع گردآوری، تجزیه و تحلیل و نتایج آن منتشر می شود.

دکتر «مهدی نجات» ضمن بیان اینکه بر اساس نتایج تحلیل داده ها در نظام مراقبت، مداخلات لازم برای گروه های هدف انجام می شود، گفت: واکسیناسیون از موثرترین مداخلات است و در دهه های اخیر منجر به حذف و ریشه کنی بسیاری از بیماری‌ها شده‌ است.

او ادامه داد: با توجه به نقش روتاویروس ها در ابتلای کودکان به بیماری های اسهالی و باکتری پنوموکوک در عفونت های ریوی و تجارب مثبت کشورهای دنیا، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بزودی واکسن های روتاویروس و پنوموکوک را به برنامه روتین واکسیناسیون کودکان ادغام می کند.

این مقام مسوول در دانشگاه افزود: با ادغام این دو واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری، علاوه بر کاهش اسهال‌های شایع کودکان، شاهد کاهش موارد ابتلا به ذات الریه و فوت ناشی از این دو بیماری در کودکان، کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها و پیشگیری از گسترش مقاومت دارویی هستیم.

دکتر نجات گفت: با توجه به حضور کارشناسان مسوول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و مربیان مراکز آموزش بهورزی شبکه های بهداشت و درمان استان در این کارگاه یک روزه، انتظار می رود آموزش های ارائه شده به صورت آبشاری به سطوح مختلف ارائه خدمت در شبکه های بهداشت و درمان استان منتقل شود.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=45040

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.