• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
5

کتاب‌های تاریخی مستند، کلید رفع سوتفاهم‌ها بین ایران و افغانستان

  • کد خبر : 43474
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۰۲
کتاب‌های تاریخی مستند، کلید رفع سوتفاهم‌ها بین ایران و افغانستان
رییس موسسه خردسرای فردوسی گفت: نگارش کتابهای تاریخی مستند در رفع سوتفاهم ها و ناآشنایی های دو ملت ایران و افغانستان موثر است و می تواند ذهنیت ها را تصحیح کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، مدیر انتشارات موسسه اطلاعات ، در مراسم رونمایی کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد، ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حجت الاسلام دعایی به گزارشی از عملکرد انتشارات موسسه اطلاعات پرداخت و افزود: موسسه اطلاعات با قدمت یک قرن از معدود مراکزی است که در ۱۰۰ سال گذشته در مسیر دشوار توانسته فعالیت خود را حفظ کند.

سید حمید سیدی ادامه داد: چهار دهه فعالیت سبب شده در شمار ناشران، جایگاهی خوب داشته باشد و تا کنون ۴۰ هزار کتاب منتشر و به اهالی قلم عرضه کرده است.

وی بیان کرد: در رویکرد جدید موسسه ضمن نگهداری آثار قابل توجه موسسه که تعدادشان کم نیست، از ذخایر ارزشمند موسسه نیز برای تقویت محتوای تولیدی انتشارات بهره می بریم.

مدیر انتشارات موسسه اطلاعات گفت: موسسه اطلاعات در  آستانه ۱۰۰ سالگی، دارای اسناد گرانبهایی است که به گمان برخی مورخان، بدون بررسی این اسناد در روزنامه اطلاعات نمیتوان تاریخ معاصر ایران را نوشت.

سیدی گفت: روزنامه در برخی مقاطع به دلیل دسترسی به منابع خبری و ارتباط مدیران آن با مدیران سیاسی، منبع منحصر بفرد برای تک نگاری شخصیت ها، رویدادها، وقایع و بررسی ارتباط ایران با کشورهای مختلف بویژه همسایه است.

وی عنوان کرد: شیوه نامه یکسان بر اساس روش های علمی هنوز تدوین نشده است اما در آستانه صدسالگی از اولویت های مورد توجه موسسه، تک نگاری با موضوعاتی از قبیل پرداختن به چهره ها، روزها، رویدادها و روابط با کشورهای دیگر است.

مدیر انتشارات موسسه اطلاعات، ارائه تصویر در یک قرن گذشته از جمله اهداف ماست، اثر ارزشمند حاصل کوشش بصیراحمد حسین زاده می تواند الگوی موفق و راهبر برای پرداختن به موضوعات مشابه باشد و تجربه ایشان بخشی از سیاستگذاری ما برای انتخاب موضوعات براساس داشته های موسسه خواهد بود.

حمایت از پایان نامه های که با استفاده از آرشیو روزنامه نوشته شوند

سیدی عنوان کرد: معرفی ایران فرهنگی، سفرنامه نویسی با هدف معرفی لایه های پنهان و کمتر دیده شده ی فرهنگی ایران و معرفی ظرفیت مناطق مختلف کشور، خاطرات مدیران و شخصیت های برجسته در سالهای اخیر از اولویت های دیگر ماست که از اهالی اندیشه می خواهیم در این مسیر ما را یاری کنند.

وی گفت: حمایت از پایان نامه ها با استفاده از آرشیو روزنامه از دیگر برنامه هاست که پس از جمع بندی در شورای موسسه اطلاع رسانی خواهد شد.

روایتی متفاوت از افغانستان در کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات»

نویسنده کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» نیز در این مراسم گفت: از نام کتاب پیداست، آنچه روزنامه اطلاعات از افغانستان از ۱۳۰۷ دوره امان الله خان تا ۱۳۳۳ منتشر کرده در این کتاب گنجانده شده است و در هیچ کتب تاریخی این مطالب را ندیده ام.

بصیر احمد حسین زاده با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب تهران این ایده را با مشاهده خبرهای مربوط به افغانستان در آرشیو مدنظرم قرار گرفت و چند سال گذشت تا توفیق گردآوری این مجموعه فراهم شد،  آن زمان با همکاری مدیر مسئول روزنامه «جامعه باز» در کابل   در ۲۹۰ شماره این مطالب منتشر شد.

کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات»: همدلی فرهنگی در مشهد، در تقابل با تلاش برای فاصله دو ملت

ویراستار کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات»  در این مراسم بیان کرد: خوشحالم که رونمایی کتابی درباره افغانستان تبدیل به رویداد فرهنگی در مشهد می شود و این در زمانه ای که تلاش برای فاصله دو ملت می شود، مغتنم است.

محمدکاظم کاظمی گفت: ما در این رویداد علاوه بر پرداختن به کتاب، به تاریخ و تمدن مشترک دو کشور می پردازیم و درباره مسیرهایی که باهم می پیماییم.

وی به موضوع کتاب پرداخت و افزود: این پروژه شخصی بوده و نگارنده زحمات زیادی برای تدوین آن کشیده است.

ویراستار کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات»  افزود: در این کتاب به روایت افغانستان در یک روزنامه قدیمی می‌پردازیم که ۱۰۰ سال پیش منتشر شده و با امکانات آن زمان منتشر شده است و حتی گاهی خواندن آن دشوار است؛ بسیاری از کلمات، اصطلاحات، جای ها، اشخاص، در گذر تاریخ، تغییر و به شکل دیگری درآمده و این دشواری است.

کاظمی گفت: برای تدوین کتاب تفحص شده و بسیار دشواری در خواندن و پیدا کردن مکان ها و روایت ها وجود داشته تا به نتیجه رسیده است.

وی در ادامه به کتابهای تاریخی که ویراستاری آنها را انجام داده پرداخت و تاکید کرد تجربه ویرایش این کتاب ها در ویراستاری این کتاب و تسلط بر صحت واژه ها تاثیر داشت.

روزنامه اطلاعات: گنجینه‌ای از تاریخ معاصر ایران و افغانستان

در ادامه این جلسه رییس موسسه خردسرای فردوسی ابراز خرسندی کرد از برگزاری این مراسم و افزود: خاطره خوش این کتاب را به خاطراتم می افزایم.

دکتر محمد جعفر یاحقی،  روزنامه اطلاعات را منبع ارزشمند برای کسب اطلاعاتی که سیر تاریخی دارد، دانست و افزود: نگارش این کتابها در رفع سوتفاهم ها و ناآشنایی های دو ملت موثر است و می تواند ذهنیت ها را تصحیح کند.

وی گفت: ضرورت این کتابها را برای مسئولان حس می کنم و مدیران جوان بویژه نیاز دارند تا بر این اساس مطالعه تاریخ دو کشور، تصمیمات بهتری بگیرند.

رییس موسسه خردسرای فردوسی  ابراز تاسف کرد از اینکه با وجود یکی بودن فرهنگ دو کشور ایران و افغانستان  اما مقررات ضوابط می گوید دوتاییم.

یا حقی در ادامه از گردآوری این کتاب ابراز خرسندی کرد و افزود: خوب است این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد و پیشنهاد داد که روزنامه خراسان نیز هرچند ذره ای از اطلاعات تاریخی روزنامه اطلاعات نیست، در زمینه تاریخ افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: به شدت به تصحیح دیدگاه ها میان دو ملت نیازمندیم و تدوین این کتاب ها کمک کننده است؛ در سالهای اخیر، مسائل بین ایران و افغانستان و متاسفانه افتراق و بیگانگی  بیشتر بود؛ بکوشیم، مرزها برداشته شود و همدیگر را دوست داشته باشیم که دنیا دنیای دوست داشتن است.

مراسم رونمایی از کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات با حضور اهالی فرهنگ ایران و افغانستان برگزار شد.

براساس این گزارش، مراسم رونمایی از کتاب« افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» با حضور اهالی فرهنگ ایران و افغانستان، سیدی مدیر انتشارات موسسه اطلاعات، اساتید فرهنگ ، هادی خانیکی،  فتح الله آملی، دکتر محمدجعفر یاحقی، محمدکاظم کاظمی در مشهد برگزار شد.

کتاب« افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» اثر «بصیر احمد حسین زاده» در ۵۹۱ صفحه به همت انتشارات موسسه اطلاعات به چاپ رسیده و روایتی از وقایع کشور افغانستان از سالهای ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۳ (ه. ش) است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=43474

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.