به گزارش گیتی آنلاین کردستان ، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در نشست با مدیران و کارآفرینان آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان کردستان که در سالن جلسات مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید ورمقانی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروزه نیاز است به سمت نظام حل مسائل در مهارت های آموزشی حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: مایه خوشحالی است که کارآفرینان با وجود همه مشکلات، کار خود را انجام داده و پیشرفت هم کرده اند و نتایج این همت را در تولید محصولات در بخش های مختلف شاهد هستیم.
استاندار کردستان ادامه داد: بعضی افراد زمانی به عنوان مهارت آموز فعالیت خود را آغاز کردند ولی امروز کارآفرین شدند و این نشان از تعهد، پیگیری، پشتکار و آموزش های تاثیرگذار دارد.
زارعی کوشا، مهارت آموزی را یکی از مهمترین راهکارها برای رفع مشکل بیکاری خواند و یادآور شد: بزرگترین ضعف نظام آموزشی ما بی توجهی به مهارت آموزی است و بیشتر مدرک گرایی را دنبال کرده است.
وی بر ضرورت توجه به حوزه مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: هنوز در جامعه ما کسب مهارت بدون مدرک دانشگاهی جا نیافتاده است در حالی که اخذ مهارت منجر به تولید و اشتغال می شود.
استاندار کردستان ادامه داد: امروز مشاغل فنی جزو مشاغل پر درآمد هستند و نیازهای روزمره شهروندان را برطرف می کنند، بنابراین کارآفرینان و رسانه ها باید مروج اهمیت مهارت آموزی و موفقیت های کسب شده در این حوزه باشند.
زارعی کوشا با اشاره به اینکه در نظام آموزش و پرورش هنوز مهارت آموزی نهادینه نشده است، یادآور شد: عمده مشکلات کشور ما فرهنگی است یعنی فرهنگ مصرف و تولید و قانون گذاری و بانکداری ما مشکل دارد.
وی اظهار کرد: حوزه مهارت را می توان به مزیت نسبی کردستان تبدیل کنیم چراکه استان این ظرفیت را دارد به قطب مهارت آموزی و آموزش تبدیل شود.
استاندار کردستان با بیان اینکه بازار آموزش مهارتی را در اختیار داریم، ادامه داد: در سفری که به سلیمانیه عراق داشتم آمادگی خود را برای اعزام مربی مهارت آموزی به اقلیم کردستان اعلام کردم طرف مقابل هم خواهان اعزام مهارت آموزانشان به استان ما بودند.
زارعی کوشا با اشاره به اینکه کمتر از پنج درصد موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی که با اقلیم کردستان عراق داشتیم تاکنون اجرایی شده است، اضافه کرد: کمیته اجرایی برای پیگیری و اجرایی کردن این تفاهم نامه ها تشکیل شده است.
ارائه افزون بر سه میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در کردستان
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان هم در این نشست اظهار کرد: ۱۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و ۶۵۷ آموزشگاه آزاد بخش خصوصی در استان وجود دارد.
فردین وکیلی اضافه کرد: در دولت مردمی به منظور ترویج مهارت، صدور مجوز آموزشگاه های خصوصی تسهیل شد و همین موضوع، آمار آموزشگاه های آزاد را در یک سال اخیر نسبت به سنوات گذشته چند برابر کرد.
وی تعداد کارگاه های ثابت فنی و حرفه ای استان را ۹۱ کارگاه خواند و بیان کرد: ۹۰ مربی در بخش دولتی و ۴۸۰ مربی در بخش خصوصی داریم که سالانه یک هزار و ۳۰۰ دوره آموزشی در مراکز بخش دولتی و یک هزار و ۵۰۰ دوره در بخش خصوصی برگزار می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان با اشاره به اینکه ۱۹ گروه هدف آموزشی داریم، گفت: در یک سال گذشته سه میلیون و ۱۵۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی توسط مراکز فنی و حرفه ای بخش دولتی به جامعه هدف از جمله زندانیان، معتادین بهبودیافته و ساکنین مناطق روستایی ارائه شده است.
جذب ۱۲ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان
وکیلی با اشاره به اینکه افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فنی و حرفه ای استان در سفر رئیس جمهور مصوب شد، اظهار کرد: تاکنون از این میزان اعتبار ۱۲ میلیارد تومان جذب شده است که اولویت را اتمام یک پروژه نیمه تمام قرار دادیم.
وی بیان کرد: پروژه فنی و حرفه ای شهرستان سقز ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از نیازهای این شهرستان است و باید زودتر به اتمام برسد چراکه هرچقدر شامل مرور زمان شود هزینه های بیشتری باید برای اجرای آن صرف کنیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان یکی از مشکلات و دغدغه های فنی و حرفه ای استان را کمبود نیرو خواند و گفت: از سال ۱۳۸۵ مجوز استخدامی نداشتیم و این باعث می شود به لحاظ آموزش آسیب ببینیم چراکه بعد از بازنشسته شدن همکاران، نیرویی جایگزین آنها نشد.
وکیلی یکی از اصلی ترین دغدغه های کارکنان فنی و حرفه ای استان را حقوق و مزایا دانست و یادآور شد: ظرفیت هایی در استان هم چون واحدهایی که امکان تجاری شدن دارند را داریم که اگر مجوز تجاری شدن آنها داده شود می توان مزایای کارکنان را افزایش داد.فردین وکیلی مدیر کل فنی و حرفه ای کردستان نیز در نشست با کارآفرینان مهارتی اداره کل آموزش فنیوحرفهای کردستان که با حضور استاندار در مرکز آموزش فنی و حرفهای شهید ورمقانی برگزار شد، اظهار داشت: در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با ارائه آموزش های کسب و کار ، طرح تابستانه مهارت از امروز در استان آغاز شد.
وی افزود: تا مهرماه سال گذشته ۱۲۰ آموزشگاه در سطح استان وجود داشت که با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم در تسهیل صدور مجوز آموزشگاههای خصوصی تعداد این مراکز به ۶۵۷ مورد رسید، ضمن اینکه ۱۶ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی نیز در استان فعالیت دارد.
وکیلی افزود: همچنین ۹۱ کارگاه ثابت فنی و حرفهای در استان وجود دارد و ۹۰ مربی در بخش دولتی و ۴۸۰ مربی در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند.
او با اشاره به اینکه سالانه یک هزار و ۳۰۰ دوره آموزشی در مراکز بخش دولتی و یک هزار و ۵۰۰ دوره در بخش خصوصی برگزار میشود، ادامه داد: تعهد سالانه ما برای آموزشهای مهارتی ۳ میلیون نفر در بخش دولتی و حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در بخش خصوصی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای کردستان گفت: در سال گذشته به بیش از سه میلیون و ۱۵۰ هزار نفرساعت آموزشی در بخش دولتی به ۱۹ گروه هدف ارائه شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای کردستان اذعان کرد: هدفگذاری این اداره کل برای سال جاری ارائه آموزشهای مهارتی به ۵ میلیون نفر ساعت در دو بخش خصوصی و دولتی است.
او به عملکرد ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری ۶۰۵ هزار و ۷۳۹ نفر ساعت در بخش دولتی و ۵۵۲ هزار و ۴۵۹ نفر ساعت در بخش خصوصی آموزش مهارتی به کردستانیها ارائه شد.
وکیلی در ادامه سخنان خود به کمبود نیروی انسانی و مربی در کارگاههای آموزشی اشاره کرد و گفت: از سال ۸۵ مجوز استخدام نداشتیم و باعث شده از لحاظ آموزشی آسیب میبیند و برخی کارگاهها به صورت نیمهفعال مشغول به آموزش هستند.
وکیلی، یکی از اصلیترین دغدغههای کارکنان فنی و حرفهای استان را حقوق و مزایا خواند و افزود: ظرفیتهایی، چون تجاریسازی برخی مراکز در شهرستانها به درآمد پایدار رسیده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای کردستان تاکید کرد: از ظرفیت خیرین داخل و خارج استان میتوان برای مهارتآموزی استفاده کرد.
او یادآور شد: از ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری در بخش فنی و حرفهای تاکنون ۱۲ میلیارد تومان آن جذب شده است.
وکیلی افزود: در حال حاضر ۴ پروژه نیمهتمام در استان وجود دارد و از اعتبار جذب شده الویت را برای اتمام یکی از این پروژهها در نظر گرفتهایم.
شایان ذکر است در این جلسه کارآفرینان نیز مشکلات و دغدغههای خود را با استاندار در میان گذاشتند.
لزوم حمایت مدیران دستگاههای اجرایی از کارآفرینان، توسعه مهندسی معکوس در روستاها، عدم پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توسط بانکها و فرهنگسازی در زمینه ترویج آموزشهای مهارتی میان افراد جامعه از جمله موارد مطرح شده توسط کارآفرینان بود.