• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
2

کندی ترخیص کالا و خواب‌سنگین فعالان اقتصادی در مرز سرو

  • کد خبر : 40401
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
کندی ترخیص کالا و خواب‌سنگین فعالان اقتصادی در مرز سرو
تسهیل تجارت و روان‌سازی مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک سرو محور توسعه و زمینه‌ساز افزایش صادرات منطقه بوده و قسمت مهمی از معیشت مردم مرزنشین از امور تجاری تأمین شود؛ اما متأسفانه سنگ‌اندازی برخی مسئولان در ترکیه باعث شده تا فعالان اقتصادی با مشکل اساسی مواجه شوند.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، مرز سرو یکی از سه مرز ایران با ترکیه به شمار می‌رود که نزدیک‌ترین مرز به ارومیه در مرکز آذربایجان‌غربی است؛ ولی از طرف ترکیه به استان حکاری، شهر حکاری و شهر یوکسک اوا می‌رسد که در منتهی‌الیه جنوب شرقی ترکیه قرار دارند و هرچند ظرفیت خوب مرزی برای این کشور به شمار می‌روند؛ ولی نظیر استان وان در ترکیه نبوده و به علت دور بودن به سواحل دریایی نظیر دریای سیاه یا مدیترانه، اهمیتی نظیر مرز گوبولاغ در مقابل مرز بازرگان ایران ندارند.

بر اساس اظهارات مسئولان، با اقداماتی که دولت جمهوری اسلامی ایران برای بهسازی مرز سرو، مسیر این مرز از ارومیه تا این منطقه داشته، ظرفیتی برای بهبود آن‌سوی مرز نیز ایجاد کرده که امیدواری‌ها دراین‌خصوص طی سال‌های اخیر بیشتر شده است.

تسهیل تجارت و روان‌سازی مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک سرو محور توسعه و زمینه‌ساز افزایش صادرات منطقه بوده و قسمت مهمی از معیشت مردم مرزنشین از امور تجاری تأمین شود؛ اما متأسفانه سنگ‌اندازی برخی مسئولان در ترکیه باعث شده تا فعالان اقتصادی با مشکل اساسی مواجه شوند.

کندی ترخیص کالا در مرز سرو باعث گلایه مرزنشینان شده است

محمد یکی از فعالان اقتصادی دراین‌خصوص به خبرنگار گیتی آنلاین گفت: مسئولان گمرک در ترکیه از ورود ما مرزنشینان جلوگیری کرده و برای تحویل باید مبلغی حدود ۱۲۰ لیره ترکیه پرداخت کنیم.

وی افزود: مسئولان مرز ترکیه تنها به آشنایان و اقوام خود اجازه ورود به کشورشان را صادر می‌کنند و با هزاران اما و اگر کالای ما از مرز ترخیص می‌شود.

محمد در ادامه با گلایه از عدم پاسخگویی مسئولان در خصوص مشکلاتشان گفت: هر بار که از مشکلاتمان به مسئولان گفتیم با بی‌خیالی گفتند به ما هیچ ربطی ندارند.

وی بیان کرد: اجرای قانون و رعایت الزامات قانونی از سوی دستگاه‌‎های اجرایی در جهت کاستن از نگرانی فعالان اقتصادی بوده بطوریکه ازدحام کالا در بازارچه مرز موجب ایجاد مشکل اقتصادی شده است.

بوی فاضلاب جاری شده باعث گلایه مرزنشینان شده است

علی دیگر فعال اقتصادی از جاری‌شدن فاضلاب در اطراف مرز سرو گلایه کرد و افزود: این موضوع چندین بار به سمع و نظر مسئولان رسانده‌ایم؛ اما مطالبه مرزنشینان موردتوجه آنان قرار نگرفته است.

وی افزود: بانفوذ این ترکیبات آلوده به عمق زمین، آلودگی منابع آبی زیرزمینی را همراه داشته که بازهم تهدید بر سلامت مردم و محیط‌زیست این منطقه است.

طی ماه‌های گذشته استاندار آذربایجان‌غربی برای تعامل و هم‌افزایی دو طرف و توسعه روابط همه‌جانبه در بخش‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به کشور ترکیه سفرکرده بود که پیشنهادهای خوبی برای توسعه مرز و تسهیل و روان‌سازی فرایندهای گمرکی و تجاری شده بود.

مبادلات مرزی سرو باید روان‌سازی شوند

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ما تنها استان دارای مرز مشترک با ترکیه هستیم، گفت: باید باقدرت و سرعت به سمت روان‌سازی مبادلات با این کشور حرکت کنیم که ساماندهی مرزها مهم‌ترین گام در این بخش است.

معتمدیان افزود: نقش‌آفرینی آذربایجان غربی باتوجه‌به زیرساخت‌ها و وجود مرز طولانی افزایش در این حوزه می‌یابد که دراین‌خصوص، اقداماتی هم صورت‌گرفته است.

وی با بیان اینکه ترکیه جایگاه سوم تجارت ایران را دارد، اظهار کرد: باید برای ارتقای سهم این کشور در حوزه تجارت به‌ویژه صادرات، زمینه ارتقای سهم استان در حوزه تصمیم‌گیری‌های تجاری در مرزها بیشتر فراهم شود.

معتمدیان درخصوص مشکلات مرزهای آذربایجان‌غربی گفت: مسیر نامناسب در مرزهای مختلف به‌ویژه بازرگان، مشکلات مربوط به حوزه حمل‌و‌نقل ریلی و نبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل، نداشتن قدرت رقابت برای تولیدکنندگان استان به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده و کرایه، تمرکزگرایی و تصمیم‌گیری در خصوص حوزه‌های تجاری مرز در مرکز از جمله این مشکلات است.

وی اضافه کرد: البته ما به‌دنبال چهار بانده کردن همه‌ مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی در آذربایجان‌غربی هستیم که در این خصوص مسیر منتهی به مرز سرو در ارومیه به اتمام رسیده و زیربار ترافیک رفته است.

معتمدیان یادآور شد: در مسیرهای بازرگان، رازی و تمرچین هم اقدامات لازم صورت گرفته و سعی داریم تا پایان این دولت، این مسیرها هم ساماندهی شده و چهاربانده شود.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: ما باید به سمت روان‌سازی مبادلات حرکت و توجه داشته باشیم که با ساماندهی مرزها بسیاری از مسایل حل می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=40401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.