• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
2

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می کند

  • کد خبر : 48662
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می کند
عضو هیات علمی گروه روماتولوژي دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می تواند نشانه هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، سيده زهرا ميرفيضي در گفتگو با خبرنگاران با اشاره این مقدمه که علم روماتولوژي دانشی جديد و مربوط به طبقه بندي بيماري هاي روماتيسمي است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت می باشد.

وی ادامه داد: بيماري پوکي استخوان يا استتوپروز که از آن به عنوان بيماري خاموش ياد مي شود معمولا در خانم ها و بعد از سنين يائسگي شايع می شود و از آنجا که علائم باليني واضحي نداشته، بيمار با عوارض پوکي استخوان که به شکل شکستگي ستون فقرات کمري و يا شکستگي گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه مي کند. همچنين بايد به بيماران در زمينه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتي آگاه های لازم داده شود تا در صورت بروز اين علائم براي انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژيست، مراجعه نمايند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با تأکيد بر اينکه پيشگيري همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم هايی که در معرض ابتلا به بيماري پوکي استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و ميزان پوکي استخوان، رژيم هاي غذايي حاوي کلسيم و ویتامین D را دریافت و مصرف شير و يا درمان هاي دارويي را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

فوق تخصص روماتولوژي ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه ها در آگاه سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخي بيماران مبتلا به پوکي استخوان، در مرحله شکستگي استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند، که در اين شرايط براي بيماران درمان هاي سنگين مورد نياز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=48662

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.