• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
1
در نشست خبری پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مطرح شد:

گروه محوری در دستور کار تئاتر مردمی بچه‌های مسجد/ نوجوانان و جوانان مان را از مسجد تاراندیم

  • کد خبر : 49855
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
گروه محوری در دستور کار تئاتر مردمی بچه‌های مسجد/ نوجوانان و جوانان مان را از مسجد تاراندیم
کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره هدفش از احیای جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گفت که اولین دوره بچه‌های مسجد در سال ۱۳۷۴ برگزار شد سپس این جشنواره دو دهه تعطیل شد وگرنه باید دوره چهلم را برگزار می‌کردیم. در حالی که این جشنواره، بعد از فجر و دفاع مقدس، سومین جشنواره برتر کشور بود. بعد اینکه مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شدم، دوباره تصمیم گرفتم این رویداد را راه بیاندازم.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، صبح روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سخنان ابتدایی، درباره ویژگی‌های دوره اخیر رویداد گفت: پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در حالی از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر بافق یزد برگزار خواهد شد که فراخوانی منحصر برای این جشنواره در سال گذشته منتشر نشده است. در سه سال گذشته، رویدادهای تولیدی در دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد تحت عنوان «محرابیان» طراحی کردیم که اینها از مساجد محله شروع می‌شد و قدم به قدم بالاتر می‌آمد تا اینکه به سطح استانی می‌رسید. در ادامه، حوزه هنری هر استان و دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هر استان، سه اثر برتر را به دبیرخانه مرکزی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی می‌کردند. تا اینجا، دو دوره رویداد تئاتر محرابیان برگزار شده و هر استان، ۶ اثر برتر خودش را به دبیرخانه مرکزی معرفی کرده است. بازبین ها، فیلم‌های همه آثار برتر را تماشا کردند و در نهایت، از میان ۱۸۶ اثر دریافتی، ۴۲ اثر به مرحله بازبینی نهایی رسیدند و از اواسط فروردین ماه سال جاری، بازبینی‌های حضوری انجام گرفت. با پایان بازبینی‌ها، ۱۴ اثر به پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافتند.

او پیش‌زمینه فعالیت تولیدی تئاتر در مساجد را تربیت مربی دانست و گفت: همزمان با رویدادهای تولیدی تئاتر محرابیان که در مساجد تعریف کردیم، سلسله دوره‌های آموزشی مربی هم برگزار کردیم. هشت منطقه به عنوان پایلوت انتخاب شد و از استان‌های همجوار، مربی‌ها به این استان پایلوت می‌آمدند با هدف اینکه این مربیانی که برای آموزش دیدن می‌آیند، خودشان تبدیل به مربیان آموزش دهنده تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در استان خودشان بشوند. این فرآیند با ۲۰۰ مربی شروع شد و در سال ۱۴۰۳، به ۸۰۰ مربی رسیدیم. این ۸۰۰ مربی به مثابه ۸۰۰ گروه است و در سراسر کشور تقسیم شده. پیش‌زمینه فعالیت تولیدی تئاتر در مساجد علاوه بر مربی که رهبر گروه است، نوشتن نمایشنامه برای مساجد است. نمایشنامه‌هایی که در مساجد اجرا می‌شوند، باید تک جنسیتی باشند و زمان کوتاهی برای اجرا داشته باشند و حداکثر مدت زمان آن، ۲۰ دقیقه باشد. از اینرو سه دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی تئاتر گلدسته‌ها برگزار شد که خروجی گلدسته‌ها، ۱۵۰ نمایشنامه است که فقط برای تئاتر مردمی بچه‌های مسجد نوشته شده است و اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری راجع به توجه به گروه محوری در پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد عنوان کرد: در تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، گروه محوری را در دستور کار قرار دادیم. در جشنواره ها معمولا فردگرایی است؛ آنچه که برای ما مهم است و جایزه‌های مهم ما، جایزه‌های گروهی است و ما می خواهیم به بچه‌ها یاد بدهیم تئاتر کارگروهی است و اگر گروهی بیاندیشند تئاتر بهتری روی صحنه خواهید برد. با جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور می‌خواهیم بگوییم می‌شود از مسجد برخاست و کارگردان درجه یک و جهان‌شمول شد و این سریال، ۴۰ میلیارد بار دیده شد.

وی درباره مکان اجراهای پانزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گفت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار خواهیم کرد و اختتامیه در امامزاده عبدالله شهر بافق یزد برگزار خواهد شد که گلزار شهدای شهر بافق یزد هم هست. امامزاده عبدالله مکان اجرای مسابقه است و هر گروه پس از یک اجرا در امامزاده عبدالله برای داوران، سه اجرا در مساجد و تکایای استان یزد خواهند داشت. نزدیک ۳۰۰ میلیون جایزه به برندگان تعلق خواهد گرفت و جایزه فرج‌الله سلحشور و ۵ گروه برتر بیشترین سهم مادی را دارند؛ گروه برگزیده ۱۰ میلیون و جایزه فرج‌الله سلحشور ۲۰ میلیون تومان است. ما داریم سعی می‌کنیم بچه‌ها را پولکی بار نیاوریم تا بدانند که گروه مهم است.

کورش زارعی خبر از چاپ کتابی به نام «نظریه‌های تئاتر بچه‌های مسجد» خبر داد و گفت: الآن در کلیسا دارد تئاتر برگزار می‌شود و در دنیا مرسوم است. الآن کتابی دارد تحت عنوان «نظریه تئاتر بچه‌های مسجد» چاپ می‌شود، انشالله که چاپ شود معلوم می‌شود تئاتر مردمی بچه‌های مسجد تئاتر حرفه‌ای است. مثل آنچه که در اروپا در گاراژ، کارخانه یا بهزیستی اجرا می‌شود. همین الآن یک گروه از ایران در تئاتر صحرایی تونس شرکت دارد. جشنواره ای که در صحرای تونس و شن‌های رمل برگزار می‌شود. تماشاگر روی یک تپه نشسته است و دور تا دور او، صحرا و بیابان و درخت گز است و سی کشور جهان گروه‌های خودشان را برای شرکت در این جشنواره اعزام کرده‌اند. در آن صحرا دارد یک اجرای تئاتر برگزار می‌شود. جشنواره تئاتر محیطی سال‌هاست که دارد در محیط‌ها و مکان‌های مختلف اجرا می‌شود و جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هم یک جشنواره محیطی است. یک گروه در یک کارخانه برای کارگران آن کارخانه تئاتر اجرا می‌کند. این یک تئاتر محیطی است و نه، این یک شو نیست. تئاتر بر پایه خلاقیت و جسارت است و تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شکلی از تئاتر خلاق است. اگر با دست خالی و بدون هیچی، با عنصر بازیگر، نویسنده و کارگردان، با تماشاگر ارتباط برقرار کردی، هنرمند هستی. این چیزی هست که ما می‌خواهیم به بچه‌ها یاد بدهیم.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ در جشنواره تئاتر فجر، خیلی از بچه‌های تئاتر مسجد حضور داشتند و جایزه گرفتند. در جشنواره های دیگر هم همین اتفاق افتاد. ما داریم این بچه‌ها را برای آینده سینما و تلویزیون ایران تربیت می کنیم. جریان با چند سال جواب نمی دهد و حداقل یک پروسه ده ساله نیاز دارد. در هنر مثل فوتبال نیست که عمر حرفه‌ای یک فوتبالیست در سی سالگی تمام شود.

زارعی درباره هدفش از احیای جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گفت: دو تا کج سلیقگی وجود دارد: یکی در مدیران فرهنگی و دیگری در متولیان مسجد. اولین دوره بچه‌های مسجد در سال ۱۳۷۴ برگزار شد سپس این جشنواره دو دهه تعطیل شد وگرنه باید دوره چهلم را برگزار می‌کردیم. در حالی که این جشنواره، بعد از فجر و دفاع مقدس، سومین جشنواره برتر کشور بود. بعد اینکه مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شدم، دوباره تصمیم گرفتم این رویداد را راه بیاندازم. لازم به ذکر است که از دلایل فراری شدن بچه‌های ما از مسجد، نوع برخورد متولیان مسجد است.‌ از دلایلی که سالهاست دچار تخریب فرهنگی شده‌ایم، برای این است که نوجوانان و جوانان مان را از مسجد تاراندیم. می خواهیم دوباره پای بچه‌ها را به مسجد باز کنیم. هر چه بچه‌های ما به مسجد مراجعه کنند، خیال مان راحت است که بچه‌های ما فاسد نمی‌شوند و معتاد نمی شوند. اگر فکری برای بچه‌ها نکنیم، دچار خسران خواهیم شد. همانطور که الآن شدیم و اگر فکری نکنیم، دچار خسران بیشتری خواهیم شد

سید مصطفی موتورچی در سخنان پایانی، خبر از برگزاری دو کارگاه آموزشی برای بچه‌های شهر بافق یزد داد و گفت: علاوه بر کارگاه‌ها برای کارگردان اجراها و جلسات نقد و بررسی، دوره‌های نمایشنامه نویسی و کارگردانی برای بچه‌های شهر بافق یزد خواهیم داشت که دبیری آنها بر عهده نصرالله قادری نمایشنامه‌نویس و سیدحسین فدایی حسین کارگردان تئاتر خواهد بود.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شرکت ۱۴ گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور، از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=49855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.