• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
5

گسترش زبان فارسی با دپیلماسی علمی

  • کد خبر : 32261
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
گسترش زبان فارسی با دپیلماسی علمی
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي گفت: دیپلماسی علمی باعث گسترش زبان فارسی و در منطقه و دنیا می شود.

عبدالله معتمدي در گفتگو با در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین از خراسان رضوی اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبايي یک دانشگاه تخصصي در حوزه علوم انساني است و ما بزرگترين دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی کشور و در غرب آسيا هستيم.

وی ادامه داد: يکي از برنامه هاي دانشگاه علامه طباطبايي گسترش فعاليت بين المللي دانشگاه است که در سالهاي اخير همکاري بين المللي در شکلهاي مختلف با کشورهاي متفاوت انجام شده است.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي افزود: در رويداد هفته علم ایران و عراق که روساي کشور عراق دعوت شدند فرصت مناسبي براي گفتگو بودو ما توانستیم در بخش روابط بين المللي پيگيري لازم انجام دهیم.

معتمدي با بیان اینکه ما در کشورهاي مختلف، نوع فعاليت علمي و بين المللي مان متفاوت است، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی با برخي از دانشگاه ها دوره مشترک داريم مثلاً با روسيه تبادل دانشجو داريم و دانشجويان ما یک دوره اي در روسيه گذارند در بعضي کشور ما تبادل استاد داريم که استادان ما بخصوصا براي کرسي هاي زبان فارسي به کشور های دیگر اعزام مي شوند و ما از اين ظرفيت استفاده مي کنيم.

وی بیان کرد: ما این آمادگي را داريم که فعاليت هاي پژوهشي مشترک داشته باشيم که اين موضوع مي تواند هم طرح هاي پژوهشي باشد که با دانشگاهي ديگر داشته باشيم.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي تصریح کرد: انتشار مجلات تخصصي با همکاران استادان دو دانشگاه داشته باشيم در این راستا هم مجلات موجود مي تواند با ساير کشور ها به خصوص عراق همکاري داشته باشيم مثل سوريه لبنان و هم اکنون عراق ما به دانشگاههاي اين کشور اعلام شده مقالات استادانش که به زبان فارسي بدون دريافت هزينه عراق سوريه و لبنان مقالات علمي پژوهشي شان را کمک ميکنند که منتشر شود ما ۱۸ مجله تخصصي در حوزه علوم انساني داريم که در رتبه الف قرار دارند.

معتمدي گفت: استفاده از ظرفيت استادان ما براي تدريس در کشورهاي همسایه، یعنی ما مي توانيم استادان دانشگاهي همسايه و منطقه را براي دوره هاي پسا دکتري در دانشگاه خودمان پذيرا باشيم و بتوانيم در تخصص آنها يک دوره يکساله را در دانشگاه علامه طباطبايي بگذارند و اين زمينه هاي مختلف همکاري بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همکاري با دانشگاه هاي منطقه سطح روابط مان را گسترش بدهيم ضمن اينکه پذيراي دانشجويان از کشورهاي منطقه هستيم و اين رويداد کمک مي کنند تا بتوانيم تعداد دانشجويان خارجي مان را افزايش بدهيم.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي افزود: در حال حاضر نزديک به ۳۵۰ نفر دانشجو خارجي در دانشگاه ما مشغول به تحصيل هستند و همچنان تقاضاي زيادي از کشورهاي مختلف براي حضور و تحصيل در اين دانشگاه وجود دارد.

معتمدي بیان کرد: دانشگاه ما يک سري آموزش زبان فارسي داريم براي غير فارسي زبانان که به صورت حضوري و غير حضوري در حال برگزاري است. اخير يک دوره غير حضوري براي ۴۰ نفر از دانشجويان کشور مصر برگزار مي‌کنيم.

وی عنوان کرد: واقعيت اين است که فاصله علمي کشور ايران با کشورهاي منطقه خيلي زياد است در حال حاضر با مراجعاتي که در با کشورهاي منطقه داشتيم اصلا دانشگاه ما به لحاظ سطح تخصصي و امکانات علمي خيلي بالاتر از کشورهاي منطقه قرار دارند.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي افزود: بيش ۶۰ درصد دانشجويان دانشگاه هاي ما در مقطع ارشد و دکتري مشغول تحصيل هستند اما اين موضوع در دانشگاه هاي منطقه در حداقل هستند يا فعاليتهاي که ما در زمينه فناوري داريم هنوز کشورهاي منطقه با آن آشنا نيستند.

معتمدي بیان کرد: مثلا در بحث مراکز رشد کار آفريني پارکهاي علم و فناوري و پارکهاي تحقيقاتي هنوز اين ادبيات در دانشگاه هاي منطقه شکل نگرفته واقعيت اين است که اگر آنها علاقمند به پيشرفت علمي داشته باشند، يکي از بهترين گزينه هايشان استفاده دانشگاههاي ايران است.

وی افزود: وقتی دانشگاه ها منطق و جهان اسلام ایران مقصد تحصیلی خود را ایران قرار دهند اتفاقی رخ می دهد باعث گسترش و رشد زبان فارسی در منطقه خواهد شد.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي تصریح کرد: در این رویداد ما چهار تفاهم امضا کردیم، ما قبل از برگزاري اين رويداد ما دانشگاه ها را مورد بررسي قرار داديم با آن دانشگاه شناسي ها شدند و ما در اين رويداد اين تفاهم نامه بسته شد.

یادآور می شود: رویداد بزرگ علمی بین المللی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با حضور ۶۰ دانشگاه دو کشور از ۱۵ مهرماه تا ۲۰ مهر ماه امسال در مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=32261

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.