• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1
وزیر پیشین بهداشت مطرح کرد:

گسترش فرهنگ پیوند اعضا مرهون تلاش رسانه ها در اهدای عضو

  • کد خبر : 60397
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
گسترش فرهنگ پیوند اعضا مرهون تلاش رسانه ها در اهدای عضو
وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش رسانه ها در سواد و فرهنگسازی سلامت، گفت: قبل از کرونا تعداد پیوند اعضا در شیراز به حدی بالا رفت که بزرگترین مرکز پیوند جهان شدیم که گسترش این امر انسان دوستانه را مرهون تلاش های رسانه ها برای اهدای عضو هستیم.

گیتی آنلاین_ دکتر کامران باقری لنکرانی در نخستین کارگاه تخصصی خبرنگار ارتقا دهنده سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: مضمون و مفهوم پیام های سلامت برای جامعه بسیار مهم و برای اثرگذاری، نیازمند خلاقیت است. به عنوان نمونه می توان این عبارت را گفت که ادامه مصرف سیگار، شما را می کشد و یا می توان برای تاثیرگذاری بهتر گفت که اگر شما سیگار را ترک کنید، ۱۵ سال به عمرتان اضافه می شود.

وی به لزوم توجه مدیران نظام سلامت به پیام رسانی به مخاطبان و جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران و سیاستگذاران باید مخاطب خودشان را بشناسند، برای مردم حق نگران بودن و ترس را قائل شوند، اطمینان کاذب ندهند، به ابهامات و نادانسته ها پاسخ دهند، توصیه های روشن و شدنی به مردم اعلام کنند، کمتر قول بدهند و بیشتر عمل کنند، احتمال مشکلات آینده را در خبرهای خوب در نظر بگیرند و سخنگوی مناسب داشته باشند.

دکتر لنکرانی از خبرنگاران سلامت به عنوان پل ارتباطی بین مردم و نظام سلامت یاد کرد و گفت: اطلاع رسانی در مورد اخبار علمی، افزایش سواد سلامت مردم، پاسخگو کردن نظام سلامت، انتقال خواسته ها به سیاستگذاران و انتقال برنامه ها و اقدامات به مردم از مهمترین اقدامات خبرنگاران سلامت است.

رییس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبروست، گفت: توصیه های سه سال قبل در پزشکی ممکن است تا ۵۰ درصد تغییر کنند و گاهی نیز به ضد خودش تبدیل شود. در علوم سلامت برخی اوقات با ابهام و عدم قطعیت در علت بیماریها روبرو هستیم بنابراین باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم.

وی ارتباطات سلامت را پیام رسانی متنی، کلامی و چند رسانه ای برای تاثیرگذاری و توانمندسازی جامعه برای انتخاب های سالم دانست و گفت: ارتباطات سلامت نوعی بازاریابی اجتماعی و با در نظر گرفتن مصلحت جامعه است که با بازاریابی تجاری، کاملا متفاوت است.

دکتر لنکرانی ادامه داد: هدف گذاری در ارتباطات سلامت شامل توانمندسازی برای خودمراقبتی، افزایش درک خطر، ترویج رفتارهای سالم، سوق دادن هنجارهای اجتماعی و سالم و افزایش بهره مندی از خدمات سلامت است. سازمان جهانی بهداشت بر در دسترس بودن، قابل انجام، قابل اعتماد و غیرقابل تبعیض بودن اطلاعات سلامت تاکید دارد.

به گفته وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مخاطبان ارتباطات سلامت را افراد جامعه، ارائه دهندگان خدمات سلامت، سیاستگذاران و سازمان های بین المللی هستند تا بتوانند تصمیم گیری صحیحی برای سلامت جامعه داشته باشند و رسانه های سلامت باید بتوانند به ارائه این تصمیمات درست کمک کنند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به کژ اطلاعات و اطلاعات نادرست در اخبار، گفت: وقتی فردی یک خبر نادرست را در حالیکه برای او هیچ منفعتی ندارد، عنوان می کند، کژ اطلاعات است اما اطلاعات نادرست زمانی است که فردی با آگاهی از اشتباه بودن اخبار و اطلاعات و داشتن منافع، آن را عنوان یا پخش می کند بنابراین ممکن است در حوزه سلامت، دروغ پرداز به دلیل منافع مادی یا غیر مادی، خبری را پخش کند که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

رییس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه اخبار نادرست و دروغ تا ۷۰ درصد بیشتر از اخبار صحیح در شبکه های اجتماعی پخش می شوند، افزود: زمان انتشار گسترده اخبار دروغ، خیلی کوتاه و ۶ برابر کمتر از اخبار درست است. در حوزه سلامت، اخبار درست اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه ممکن است باعث جان باختن افراد شود.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=60397

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.