• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
1

تعاون بهترین الگوی حضور مردم در اقتصاد

  • کد خبر : 51370
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
تعاون بهترین الگوی حضور مردم در اقتصاد
تعاون می‌تواند بستر مناسبی برای مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور باشد

بهمن عبداللهی امروز در نشست خبری بخش تعاون خراسان رضوی با اصحاب رسانه با اشاره به همایش مدیران بخش تعاون کشور اظهار کرد: موضوع این جلسه چگونگی استفاده از ظرفیت تعاون برای جهش تولید در سال جاری که به همین نام نامگذاری شده بود، برگزار شد.

وی ادامه داد: تعاون می‌تواند بستر مناسبی برای مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور باشد، به خصوص که این موضوع مورد تأیید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است. در واقع می‌توان تعاون را بهترین الگوی حضور مردم در اقتصاد عنوان کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: نتیجه این همایش، یک میثاق‌نامه شد که در آن تمام تعهدات ارکان بخش تعاون در سال جاری ذکر شده و همه هم‌عهد شدند تا از تمام ظرفیت در بخش تعاون در حوزه‌های مختلف برای تحقق شعار سال بهره‌برداری کنند.

عبداللهی بیان کرد: امسال علاوه بر سال جهش تولید، می‌توان سال شکوفایی ظرفیت‌های بخش تعاون نیز نامگذاری کرد که هدف از برگزاری همایش نیز همین بوده است.

در ادامه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون با اشاره به  سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در  سال ۱۳۸۸ شکل گرفت اظهار کرد : صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون بر اساس قانون می‌توانند تسهیلات در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار دهند.

البرز محمدی ادامه داد:  صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در طی  ۱۴ سال از فعالیتش بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال توانسته تسهیلات به فعالین بخش تعاون و کسب و کارهایی که در واقع در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند بپردازد.

وی افزود: ۷۲۹ میلیارد تومان ضمانتنامه در سال گذشته صادر شده است

که رشد ۹۷ درصدی از لحاظ مبلغی و رشد ۷۶ درصدی از لحاظ تعداد پرونده هایی داشته ایم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون با بیان اینکه ۴۲ درصد از ضمانت‌نامه‌ها در دولت سیزدهم صادر شد گفت: بخش تعاون بخش مردم محور اقتصاد است.

در ادامه مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی و توسعه، حامی بخش تعاون است، اظهار کرد:ما با  تاسی از فرامین مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت ، توانسته ایم در زمینه تامین مالی نقش موثری را در اقتصاد تعاون به عنوان یک اقتصاد مردم محور  ایفا کنیم.

محمد شیخ حسینی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کل تسهیلات پرداختی بانک در این دولت پرداخت شده است،  ادامه داد مقام معظم رهبری نیز یکی از زمینه‌های مشارکت مردم را تعاونی‌ها عنوان کردند لذا بانک توسعه تعاون در سال جدید با ابزارهای مختلف تامین مالی را برای حمایت و توسعه بخش تعاون در نظر گرفته شده است.

وی گفت: امسال ما یک خط اعتباری خاص هشت هزار میلیارد تومانی برای حمایت از تعاونی‌های تولیدی و همچنین حمایت از مسکن کارگری در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون ادامه داد: البته سال‌های قبل هم این خط اعتباری را داشتیم اما امسال تقریباً ۱۸۰ درصد بیش از تسهیلات دو ساله قبل، تسهیلات مختلف برای طرح‌های اجرایی توسعه ای و سرمایه در گردش تعاونی‌ها در نظر گرفتیم و تفاهم نامه‌ها در ذیل بودجه با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، وزارت صمت، جهاد کشاورزی میراث فرهنگی گردشگری و صندوق توسعه ملی در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و طرح‌های تولیدی  امضا شده است.

شیخ حسینی اضافه کرد : بانک مرکزی و مدیران بخش اقتصادی کشور به این نتیجه رسیدند روش سنتی تعیین مالی که همین پرداخت تسهیلات به همین شیوه متعارف است را به تدریج کم بکنند به این دلیل که این نوع تسهیلات در خلق نقدینگی و در نهایت آثار تورمی که دارد باید به تدریج حذف شود.

وی استفاده از ابزارهای تامین مالی نوین برای حمایت از تعاونی‌ها  را یکی از  ابزارها تامین مالی خرد جمعی نام برد و بیان کرد: این ابزار برای اولین بار در شبکه بانکی و در اقتصاد کشور در بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۱ عملیاتی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=51370

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.