• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0

ثبت نام ۷۷ هزار و ۲۰۲ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سامانه جستجوی شغل خراسان رضوی

  • کد خبر : 54068
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
ثبت نام ۷۷ هزار و ۲۰۲ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سامانه جستجوی شغل  خراسان رضوی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، 77 هزار و 202 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سامانه جستجوی شغل استان ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد، حدود 32 درصد از کل ثبت‌نامی‌ها در این سامانه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی، در مشهد، محمد امین بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه  با بیان اینکه در گذشته امر به معروف و نهی از منکر بیشتر حول مسائل عفاف و حجاب متمرکز می‌شد، اظهار کرد: رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نگاه این اداره کل بر این است که این فریضه باید به سالم‌سازی محیط، اصلاح فرآیندها، رفع مصادیق فساد و ترویج اخلاق حرفه‌ای در دستگاه‌های اجرایی کمک کند.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره کرد و ادامه داد:نظرات و شکایات مردم از طریق سامانه پیامکی و میز خدمت به صورت مستمر رصد و پیگیری می‌شود همچنین با شناسایی گلوگاه‌های فساد و چالش‌های موجود در فرآیندها، اقدامات لازم برای رفع آنها انجام می‌شود.

تلاش برای الکترونیکی کردن و شفاف‌سازی فرایندها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: با هدف کاهش بروکراسی و فساد، فرآیندها تا حد امکان الکترونیکی شده و شفافیت در آنها افزایش می‌یابد.

بابایی با اشاره به برخی از چالش‌های موجود در این زمینه، خاطرنشان کرد:عدم آگاهی برخی از مردم از قوانین و مقررات منجر به طرح درخواست‌هایی می‌شود که امکان پیگیری آنها وجود ندارد و در برخی موارد، قوانین و مقررات دست مدیران را برای حل مشکلات مردم کوتاه می‌آورد.

سامانه جستجوی شغل، فرصتی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

وی  بیان کرد: در حال حاضر، ۷۷ هزار و ۲۰۲ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سامانه جستجوی شغل استان ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد، حدود ۳۲ درصد از کل ثبت‌نامی‌ها در این سامانه را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ۳ هزار نفر از این فارغ‌التحصیلان به کار گمارده شده‌اند، افزود: گزارش این موضوع به صورت ویژه به تمام دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی ارسال شده است.

بابایی به اقدامات انجام شده برای تسهیل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها طرح‌های مختلفی مانند آباد، صدرا و توانمندسازی اشتغال فارغ‌التحصیلان را برای این منظور در نظر گرفته‌اند.

وی همچنین از طرحی خبر داد که در آن، وزارت کار هزینه آموزش فنی و حرفه‌ای بیکاران و کارجویانی که از طریق سامانه جستجوی شغل جذب و آموزش داده می‌شوند را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، ۷ هزار و ۵ فرصت شغلی در سامانه جستجوی شغل استان وجود دارد، افزود: این فرصت‌های شغلی برای معرفی به فارغ‌التحصیلان و متقاضیان جویای کار مناسب هستند.

مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از کارفرمایان خواست تا اطلاعات مربوط به فراخوان نیروی کار خود را از طریق سامانه جستجوی شغل ارائه کنند.

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر، بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده است، افزود: این فرصت‌ها شامل شغل‌های مختلفی از کارگر ساده تا مدیر استانداری و بازاریابی است.

وی همچنین از پرداخت ۳۸۱ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال، ۱۹۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این منظور به استان تخصیص یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۵ درصد از این تسهیلات به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهد یافت، افزود: در سال گذشته، ۱۴ هزار و ۳۸۷ نفر در حوزه مشاغل خانگی در استان فعال بودند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی پرداخت.

وی گفت: در قالب طرح کارورزی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌توانند در حین تحصیل یا بعد از فارغ التحصیلی، به مدت ۱۰ ماه در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به کار شوند.

بابایی با بیان اینکه این طرح توسط دانشگاه علمی کاربردی استان اجرا می‌شود، افزود: مشمولین طرح کارورزی بعد از اتمام دوره، می‌توانند تا ۲۱ ماه معافیت سربازی دریافت کنند.

وی همچنین از اجرای طرح مهارت آموزی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد و تصریح  کرد: در قالب این طرح، فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌توانند در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به کار شده و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

بابایی در ادامه به موضوع اشتغال اتباع خارجی در استان اشاره کرد و گفت: اتباع خارجی می‌توانند در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کرده و بعد از تأیید صلاحیت، مشغول به کار شوند.

اشتغال، تعاونی‌ها و زمین‌های کشاورزی در صدر سخنان مدیرکل تعاون و کار خراسان رضوی

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۱ شتاب دهنده، ۱۷ فضای کاری اشتراکی و حق کافه کارآفرینی در استان فعال هستند که به دنبال توسعه این فضاها هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه اشتغال روستایی از اولویت‌های اصلی این اداره کل است، افزود: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه اشتغال در روستاها با همکاری دهیاری‌ها انجام شده است.

بابایی با بیان اینکه ظرفیت اشتغال برای اتباع خارجی محدود است، افزود: اداره تعاون کار به اتباع خارجی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد تا بتوانند در بازار کار حضور موفقی داشته باشند.

اتباع خارجی، ظرفیت خالی بازار کار و چالش مهارت در خراسان رضوی

وی با اشاره به حضور اتباع خارجی در استان، گفت: مشکل اشتغال اتباع خارجی با توافق استانداری در حال پیگیری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: علیرغم نرخ پایین بیکاری در استان، شاهد حضور اتباع خارجی در بازار کار هستیم.

بابایی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی زیادی در استان وجود دارد که به دلیل کمبود مهارت، پر نمی‌شود، افزود: واحدهای صنعتی ما حقوق‌های بالاتر از قانون را پرداخت می‌کنند، اما با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند.

وی راه‌حل مشکل کمبود نیروی کار ماهر را اجرای طرح بند مشاغل در واحدهای بالای ۵۰ نفر و استفاده از ظرفیت پیمان‌های دسته جمعی در فصل هفتم قانون کار عنوان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این طرح‌ها، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی می‌توانند در تعیین دستمزد به توافق برسند، گفت: این امر به نفع کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

بابایی در ادامه به موضوع کارت کار اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: اتباعی که کارت کار دارند، می‌توانند در سامانه جستجوی شغل ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه صدور کارت کار براساس شغل مشخص انجام می‌شود، افزود: اتباعی که کارت کار ندارند، مجاز به فعالیت در آن شغل خاص نیستند.

نسل جوان ما اهل کار است؛ رسانه‌ها تخریب نکنند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با انتقاد از برخی رسانه‌ها که نسل جوان را ضد کار معرفی می‌کنند، گفت: نسل جوان ما باهوش و توانمند است و دنبال مفت‌خوری نیست.

بابایی افزود: متاسفانه برخی رسانه‌ها با ارائه تصویری نادرست از نسل جوان، به دنبال ایجاد فاصله بین این نسل و نسل‌های گذشته هستند.

وی با بیان اینکه این تصویرسازی غلط، انگیزه کار را در نسل جوان از بین می‌برد، افزود: نسل جوان ما هم تحصیل‌کرده دارد، هم کارگر ساده و هم کارگر ماهر.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نسل جوان دنبال کار مفت نیست، تصریح کرد: این نسل به دنبال حقوق و مزایای عادلانه و متناسب با تخصص و مهارت خود است.

بابایی با بیان اینکه اکثر بیکاری جوانان به دلیل عدم تناسب مهارت با نیاز بازار کار است، افزود: باید آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار ارائه شود تا جوانان بتوانند شغل مناسب پیدا کنند.

وی در ادامه به نرخ بیکاری در استان اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در استان شش و شش دهم درصد است.

وی با بیان اینکه این نرخ بیکاری در حالی است که ۱۵ هزار فرصت شغلی در استان وجود دارد، افزود: دلیل این تناقض، عدم تناسب مهارت متقاضیان کار با نیاز بازار کار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اتباع خارجی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد بیان کرد: در سال گذشته، هزاران نفر از اتباع خارجی در استان مشغول به کار شده‌اند.

افزایش مزد در خراسان رضوی: جزئیات و نکات مهم

بابایی با اشاره به نقش شورای عالی کار در تعیین مزد، تصریح کرد: مزد پایه توسط این شورا و با در نظر گرفتن نرخ تورم و ظرفیت‌های هر صنف تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای برای دریافت نظرات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در خصوص مزد راه‌اندازی شده است، افزود: نظرات این تشکل‌ها در تعیین مزد نهایی لحاظ خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به کمبود نیروی کار در استان اشاره کرد و  تصریح کرد: برای رفع این مشکل، چارت سازمانی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشهد تقویت خواهد شد.

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ اداره در زیرمجموعه مدیریت مشهد فعالیت می‌کنند، افزود: این ادارات شامل اداره بازرسی، اداره اشتغال، اداره تعاون و اداره اجتماعی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از افزایش تعداد کارشناسان اداره روابط کار خبر داد و گفت: با این اقدام، خدمات‌رسانی به کارگران و کارفرمایان بهبود خواهد یافت.

اداره تعاون و کار خراسان رضوی با تمرکز بر بازرسی، درآمد مجموعه ورزشی کارگران را ۵ برابر کرد

بابایی با بیان اینکه حوزه بازرسی وظایف پیشگیری، کنترل حوادث، اجرای قانون و نظارت بر حسن اجرای قوانین کار را بر عهده دارد، افزود: به همین دلیل، سهمیه ۲۱ نفر از طرح زیتون و ۵۰ نفر از سهمیه استخدامی کشوری به این حوزه اختصاص یافته است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای افزایش درآمد مجموعه ورزشی کارگران اشاره کرد و گفت: با بررسی و اصلاح فرآیندها، بدون افزایش هزینه خدمات برای مصرف کنندگان، درآمد این مجموعه در سال ۱۴۰۱ به ۵ برابر افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌های گذشته هیچ روز رایگانی به کارگران ارائه نمی‌شد، افزود: امسال برنامه‌ریزی شده است که مجموعه ورزشی در ۸ روز از جمله روز جهانی کارگر، روز تعاون و به نیت امام رضا (ع) به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار گیرد.

بابایی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش ۵ برابری درآمد مجموعه ورزشی کارگران بدون افزایش هزینه خدمات، نشان‌دهنده اثربخشی اقدامات انجام شده در حوزه بازرسی و اصلاح فرآیندها است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=54068

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.