• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

  • کد خبر : 61791
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: اجرای طرح تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری منطقه آزاد ماکو را به قطب تولید خاویار در شمال غرب کشور تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، حسین گروسی با اشاره به تفاهم‌نامه اجرای طرح سرمایه‌گذاری تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری اظهار کرد: تفاهم‌نامه اجرای طرح سرمایه‌گذاری تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری به ارزش ۱۲۰ میلیون یورو با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در منطقه آزاد ماکو به امضا رسید.

وی تصریح کرد: با اجرا و اتمام این طرح توسط شرکت طلا خاویار ارس، منطقه آزاد ماکو به قطب تولید خاویار در شمال غرب کشور تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: اجرای این طرح منجر به احداث سردخانه و بسته‌بندی محصولات پایین‌دستی ماهی‌های خاویار و صادرات در حوزه شیلات در این تفاهم در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو دارای آب، خاک و شرایط جوی بسیار خوب بوده و شرایط مناسبی برای آبزی‌پروری دارد و در راستای اجرای این طرح منطقه آزاد ماکو از ساخت مجتمع ماهیان خاویاری و ایجاد مزارع پرورش ماهی حمایت می‌کند.

لازم به ذکر است با راه‌اندازی این مجموعه پرورش ماهیان خاویاری، بیش از هزار تن گوشت ماهی خاویار در کنار خاویار تولید می‌شود و نقش بسزایی در اقتصاد منطقه دارد.

گستردگی روابط تجاری ایران و اروپا و حجم بالای تبادل کالا با کشورهای مختلف سبب گردیده تا مرز بازرگان با قدمت بیش از ۱۰۰ سال به یکی از فعال‌ترین مرزهای زمینی کشور تبدیل گردد.

لجستیک و حمل‌ونقل، کشاورزی، دامپروری و شیلات، معدن و صنایع معدنی و صنعت در کنار گردشگری طبیعی از جمله محورهای توسعه منطقه به شمار می‌رود.

منطقه آزاد ماکو از شمال به ترکیه، شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خودمختار نخجوان محدود شده است که این موقعیت منطقه را به‌عنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشورهای آسیا میانه و اروپا به‌عنوان مهم‌ترین شاخص تجارت جهانی مطرح نموده است.

منطقه آزاد ماکو علاوه بر هم مرزی با کشورهای اعلامی هم‌جوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپا است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=61791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.