• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

افزایش نگران‌کننده آمار سرطان در ایران

  • کد خبر : 42666
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
افزایش نگران‌کننده آمار سرطان در ایران
رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران، از روند رو به افزایش آمار سرطان در ایران طی دو دهه اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد ، سید امیر آل داوود، در نشست خبری سرطان که در بیمارستان ناظران برگزار شد، با اشاره به روند رو به افزایش سرطان در ایران طی دو دهه اخیر، اظهار کرد: «یکی از اثرگذارترین کارها اطلاع‌رسانی است تا مردم پیشگیری و غربالگری را جدی بگیرند. نقش اصحاب رسانه در این خصوص بسیار مهم است تا جامعه را به این موضوع حساس کنند. رسانه می‌تواند هر کسی را متوجه نقش خودش بکند.

 

وی با اشاره به نقش موسساتی از جمله مکسا و موسسه خطیب در کمک به بیماران سرطانی و اهمیت طب تسکینی، افزود: طب تسکینی فقط به مراحل آخر بیماری مربوط نمی‌شود. امروزه در هر جایی که بیمار سرطانی هست در کنار درمان، طب تسکینی هم پیگیری می‌شود و بسته به نیاز بیمار، خدمات و امکانات رایگان شامل مشاوره، کپسول اکسیژن و حتی پرستار در اختیار بیمار قرار داده می‌شود.

رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران در پاسخ به پرسش در خصوص انجام برخی اعمال حساس جراحی در بیمارستان امید توسط دستیاران، گفت: «بیمارستان امید فوق تخصصی است و در بخش جراحی افراد موسوم به دستیار، متخصصین دانشجوی فوق تخصصی «فلو» هستند. همگی پزشک هستند و جراحی را در حضور فوق تخصص جراحی انجام می‌دهند. علت اینکه در بخش‌های دولتی با مشکل کمبود امکانات مواجه هستیم، مراجعه بیشتر افراد به بخش دولتی و نیاز روزافزون بیماران است.

 

وی در پایان گفت: «هزینه درمان سرطان بستگی به زمان تشخیص و مراجعه بیمار دارد. در مراحل اولیه فقط نیاز به جراحی است، اما در مراحل بعدی بیمار به شیمی درمانی و پرتو درمانی هم نیاز پیدا می‌کند. متاسفانه بسیاری از بیماران در مراحل پیشرفته متوجه این بیماری می‌شوند.

 

افزایش هزینه‌های درمان سرطان، دغدغه بیماران و خیریه‌ها

 

در ادامه مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی با  اشاره به افزایش هزینه‌های درمان سرطان، اظهار داشت: «در ماه بیش از یک میلیارد تومان کمک به درمان بیماران سرطانی از طرف خیرین انجمن تامین می‌شود.

اصغر افراسیابی ادامه داد:در حوزه خیرین قانون ماده ۱۷۲ در دولت وجود دارد که به دولت اجازه می‌دهد چنین هزینه‌هایی جزو هزینه مثبت شرکت‌های ذی‌ربط محسوب شود، اما ما متاسفانه علی رغم پیگیری زیاد نتوانسته‌ایم تحت پوشش این ماده قرار بگیریم. اگر این اتفاق بیفتد یک میلیارد تومان در ماه کمک چند برابر خواهد شد.

وی افزود: براساس آمارهای موجود، سالانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه شیمی‌درمانی در کشور انجام می‌شود که بیشتر این داروها در داخل کشور تولید می‌شوند. با توجه به افزایش موارد ابتلا به سرطان، این هزینه‌ها نیز رو به افزایش است.

 

در ادامه رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی، نیز در این خصوص گفت: خیریه‌ها در کنار دولت نقش مهمی در کمک به بیماران سرطانی ایفا می‌کنند. انجمن حمایت از بیماران سرطانی به این شعار که هیچ بیماری به خاطر هزینه دچار مشکل درمان نشود عمل کرده است.

حمید مستشاری،  ادامه داد: «در سال ۱۳۹۹ که ارز ترجیحی حذف شد و هزینه‌ها بالا رفت، به این ترتیب از ۵۵ میلیون تومان هزینه درمان سرطان سینه، بیمه حدود ۲۵ میلیون تومان و بقیه را بیمار می‌پرداخت.

وی با بیان اینکه تقریبا ۱۵۰ هزار مورد سرطان در سال در کشور داریم، اضافه کرد: برخی از بیماران به خاطر بالا رفتن هزینه‌ها از مراجعه خودداری می‌کردند. با وجود اینکه دولت همکاری موثری با ما نداشته است، ما خیرین را تشویق کردیم و توانستیم امکانات لازم را خریداری کنیم. در مرکز درمانی ما هیچ بیماری از درمان محروم نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی بیان کرد: به همت خیرین اسکان و تغذیه بیمار شهرستانی و هزینه‌های درمان تامین می‌شود. بنیاد برکت نیز اخیراً توجه بیشتری به بحث سرطان داشته است. مرکز درمانی رضا نیز همه توان خود را در بحث درمان از نظر علمی و امکانات گذاشته است، اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

غربالگری، راهکار کاهش هزینه‌های درمان و مرگ و میر ناشی از سرطان

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: هر سال حدود ۱۰ هزار مورد سرطان در این استان ثبت می‌شود که متاسفانه ۴ هزار مورد آن منجر به مرگ می‌شود.

 

دکتر فاطمه ورشویی با اشاره به فعالیت‌های کمیته مددکاری این انجمن، اظهار کرد: صندوق صعب العلاج از سال ۱۴۰۱ تاسیس شده است. بیمه سهم اندکی از هزینه بیمار سرطانی را تقبل می‌کند و فرانشیز بر عهده بیمار است.

 

وی ادامه داد: بیماران به صندوق صعب العلاج معرفی می‌شوند و فرد ابتدا هزینه را می‌دهد و بعد با ارائه مدارک، بخشی از هزینه را از صندوق دریافت می‌کند. ما در حال پیگیری هستیم تا بیمار مجبور نشود در ابتدا فرانشیز را پرداخت کند و دغدغه درمان نداشته باشد.

 

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان رضوی افزود: «در کمیته مددکاری، از سازمان‌های خیریه و انجمن خیرین، هزینه تقسیم و کمک جمع می‌شود تا باقیمانده فرانشیز بیمار پرداخت شود. شعار انجمن این است که بیمار از درمان محروم نشود.

 

ورشویی با اشاره به آمار سرطان در خراسان رضوی، گفت: حدود ۱۰ هزار مورد سرطان هر ساله در این استان ثبت می‌شود که بیشترین موارد به ترتیب به سرطان پستان، کلون، پوست و ریه اختصاص دارد. متاسفانه حدود ۴ هزار از ۱۰ هزار مورد به مرگ منتهی می‌شود.

 

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری و غربالگری سرطان، بیان کرد: «ما معتقد هستیم با پیشگیری و غربالگری به موقع می‌توان درصد آمار مرگ و میر را کاهش داد. ۴۰ درصد از موارد سرطان به سرطان سینه اختصاص دارد و در کشور ما میانگین سن سرطان سینه ۱۰ سال از میانگین جهانی جوان‌تر است.

 

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان رضوی ادامه داد: «ما نهاد مردمی فعال در زمینه پیشگیری و درمان هستیم. در حیطه غربالگری، بنیاد سپند با همکاری دانشگاه به صورت رایگان ماماها را آموزش تخصصی می‌دهند که به تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند.

ورشویی بیان کرد: هزینه پرتو درمانی برای یک بیمار سرطانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، اما با یک معاینه ساده به هزینه ۷۹ هزار تومانی می‌شود جلوی هزینه‌های بالای درمان را گرفت. موارد مشکوک پس از معاینه برای ماموگرافی و آزمایش‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند. انجمن ما دو بار به صورت رایگان غربالگری در زندان زنان انجام داده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که رسانه زبان ما باشد و مردم را به غربالگری در جهت کاهش هزینه‌های مادی و معنوی تشویق کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=42666

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.