گیتی آنلاین- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت «بهپرداخت ملت» با حضور ۹۳٫۶۱ درصد سهامداران برگزار شد.
با موافقت سهامداران این شرکت، صورتهای مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ در این مجمع به تصویب رسید. بر این اساس سود انباشته شرکت بهپرداخت ملت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه سال جاری، ۳.۵۱۴میلیارد ریال اعلام شده است. همچنین با موافقت سهامداران ، ۷۰ درصد ازسود انباشته که مبلغ ۲.۴۵۶میلیارد ریال را شامل میشود، بین سهامداران تقسیم شد و سود هر سهم ۳۰۷ ریال تعیین شد.
* ابراز رضایت سهامدار عمده از عملکرد هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت
در ابتدای این مجمع، علیرضا حمیدی که به نمایندگی از سهامداران عمده شرکت، ریاست مجمع را برعهده داشت، درخصوص عملکرد اعضای هیاتمدیره شرکت بهپرداخت ملت اظهار داشت: «اعضای هیاتمدیره بهپرداخت و مدیرعامل آن در سال گذشته عملکرد مطلوبی داشتند و توسعه خوبی را در این شرکت رقم زدند، تا جایی که موفق شدند سود مناسبی را نیز محقق کنند.»
در ادامه این مجمع، شهریار خلیلی؛ مدیرعامل «بهپرداخت ملت» با اشاره به تاریخچه این شرکت عنوان کرد: «شرکت بهپرداخت ملت از ۱۷ سال پیش تاکنون در حوزه تولید و توسعه برنامههای بانکی و پرداخت فعالیت کرده است.» وی با بیان اینکه در میان شرکتهای PSP (پرداخت الکترونیک) «بهپرداخت ملت» از جمله شرکتهایی است که هم نظام بانکی و هم نظام پرداخت کشور را پوشش میدهد، درخصوص وضعیت سهامداری این شرکت خاطرنشان کرد: «۸۸ درصد سهام این شرکت در اختیار گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، ۴ درصد شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، ۲ درصد سهامی بیمه ایران، یک درصد مهندسی نرمافزار شقایق و یک درصد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی است و سهامداران جزء هم شامل شرکتهای توسعه نوین ملت، ساختمانی ملت و چاپ بانکی ملت هستند و ۳ درصد هم متعلق به سایر سهامداران است.»
* کسب رتبه نخست در تعداد و مبلغ تراکنشها
مدیرعامل بهپرداخت ملت افزود: «محوریت خدمات این شرکت به حوزه نظام پرداخت کشور برمیگردد و با تلاشی که در شرکت و شرکتهای همکار بهویژه یاس ارغوانی انجام شد، رتبه نخست را از نظر تعداد تراکنش کسب کردیم و از نظر مبلغ تراکنش هم از قبل این جایگاه را در اختیار داشتیم.» وی ادامه داد: «در ۹ ماه نخست سال جاری، حدود ۲۰۰هزار پایانه خریداری شده که حدود ۱۳۰هزار دستگاه آن نصب شده است و براساس برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال بقیه این پایانهها هم نصب خواهد شد.»
خلیلی با بیان اینکه درمجموع ۹۶۰هزار پایانه فعال سیستمی و ۲۰هزار درگاه اینترنتی داریم و ۵۰هزار درگاه خدمات ارائه میدهد، اضافه کرد: «تاکنون ۱۰میلیون مورد نصب برای اپلیکیشن سکه به ثبت رسانده و رشد قابل ملاحظهای در تراکنشهای اینترنتی طی سال جاری داشتیم. در حوزه تراکنشهای موبایلی نیز مانند گذشته بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داریم.» به گفته وی، شرکت بهپرداخت از سالهای گذشته در پروژههای بزرگ ملی مشارکت داشته است. مهمترین و حساسترین این پروژهها، همکاری با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در حوزه پرداخت اعتباری بهای سوخت است.
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت همچنین گفت: «سامانه پیشخوان دولت، سامانه پیمایش نفت سفید و سامانه توزیع سبد کالا را از قبل در برنامه شرکت داشتیم که از این سه سامانه، بخش توزیع سبد کالا بهعنوان یک پروژه جدید کلید خورده، اما هنوز گستردگی و پراکندگی آن در کشور زیاد نیست.» وی با بیان اینکه دستگاههای MPos را به شرکت ملی پست نیز ارائه میکنیم، افزود: «در حوزه بانکی هم توسعه و هم نگهداری سوئیچ صادرکنندگی بانک ملت در دست بهپرداخت است که در این حوزه، ۴.۷۰۰ پایانه خودپرداز و ۸هزار پایانه شغلی در شعب بانک ملت توسط این سوئیچکارت پشتیبانی میشود. سامانه رمز پویای بانک ملت هم توسط این شرکت توسعه داده شده و یکمیلیون و ۷۰۰هزار کاربر دارد. علاوه بر این، نرمافزار خوددریافت و خودپرداز هم در سطح ۵۰ دستگاه در بانک ملت راهاندازی شده است.»
خلیلی درخصوص جایگاه شرکت بهپرداخت ملت تصریح کرد: «در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه، بهپرداخت از لحاظ تعداد تراکنش، رتبه اول را بین شرکتهای پرداخت کشور کسب کرده است. سایر شاخصها هم که از گذشته در شرکت بهپرداخت خوب بوده؛ ازجمله در مبلغ تراکنش و سرانه تراکنش بهازای هر کارتخوان که در جایگاه اول بوده است. درواقع، تنها شاخصی که در این مدت تغییر داشت، تعداد تراکنش بود که خوشبختانه در این شاخص نیز بهپرداخت به جایگاه قبل خود بازگشت. همچنین رتبه ۱۴ را بین ۱۵۰ شرکت برتر ارائه دهنده خدمات پرداخت در جهان در اختیار داریم.»
* افزایش سرمایه؛ مهمترین اتفاق امسال برای سهامدار و شرکت
مدیرعامل شرکت بهپرداخت یادآور شد: «در سالی که گذشت، مهمترین اتفاق که هم برای سهامدار و هم برای شرکت مفید و جذاب بوده است، افزایش سرمایه از ۳۰۰۰میلیارد ریال به ۸۰۰۰میلیارد ریال بود که محقق و اجرایی شد.» وی در ادامه اظهار داشت: «در یک سال اخیر، کمپینهای تبلیغاتی را در حوزه کارتخوانها و دو طرح عمده در حوزه جایگاهداران بهعنوان مشتریان ویژه و دو طرح تکریم و کیمیا را برای سایر پذیرندگان داشتیم که هر سه طرح بازخوردهای خوبی در جذب تراکنش داشته است.» خلیلی همچنین درخصوص دستاوردهای شرکت در این سال مالی عنوان کرد: «در این مدت، اعطای نشان ملی حاتم به مدیرعامل شرکت، دریافت نشان زرین برند محبوب ایرانی، دریافت تندیس زرین و لوح تقدیر مشتریمداری و تجهیز مدرسه کودکان اوتیسم را شاهد بودیم.»
وی با بیان اینکه چند پروژه در شرکت عملیاتی شده که هنوز کامل نشده اما تاثیرات خوبی داشته است، افزود: «یکی از این پروژهها ” بهپرداخت من ” است. در این راستا، با توجه به اینکه یکی از مهمترین جوامع هدف ما پذیرندگان شرکت هستند و ارائه خدمات به آن پذیرندگان از اهمیت ویژهای برخوردار است، تصمیم گرفته شد نقطه تماس بهروز و جدیدی را برای آنها طراحی کنیم.» مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اشاره به اینکه «بهپرداخت من» هم بهصورت اپلیکیشن و هم وب اپلیکیشن برای کاربران IOS در دسترس بوده و ادامه داد: «درحالحاضر پذیرندگان میتوانند از طریق پایانههای اینترنتی و فیزیکی درخواست دهند، اما در آینده نزدیک، تمام خدمات خاصی را که مدنظر دارند، مانند گزارش تراکنشها یا تغییر IP یا اصلاح نام و حساب نیز از این طریق امکانپذیر خواهد بود که هم باعث میشود پذیرنده سریعتر به جواب خود برسد و هم بار کار مرکز تماس کاهش خواهد یافت. بر این اساس، امیدواریم این موارد در دو ماه آینده عملیاتی شود.»
وی اضافه کرد: «بحث دیگر، خرید شارژ از اپراتورها بود که بسیار پیگیری شده است و بدون هیچ واسطهای این کار را انجام دادیم تا درآمدهای شرکت افزایش یابد و بتوانیم از طریق این درآمدها، تبلیغات بیشتری انجام دهیم و میزان فروش را افزایش دهیم. بدین ترتیب، این موضوع هم با همراه اول و هم با ایرانسل نهایی شد و تا هفته آینده ایرانسل پایلوت میشود و همچنین امیدواریم تا یک ماه آینده همراه اول را هم زیر بار بیاوریم.» خلیلی با بیان اینکه بهینهسازی درگاه پرداخت اینترنتی از دیگر اقدامات شرکت بوده است، گفت: «با توجه به اینکه تراکنشهای اینترنتی رشد قابل توجهی داشته است، بهینهتر کردن و کاربرپسندکردن این سایت ضروری بود و تغییراتی در درگاه اینترنتی داده شد تا مشتری راحتتر بتواند تراکنش موردنظر را انجام دهد. یکی از مهمترین تغییرات؛ امکان ضبط و ذخیره شماره موبایلی است که دارنده کارت از طریق آن خرید اینترنتی انجام میدهد تا نیازی به ورود شماره کارت نداشته باشد و راحتتر تراکنش را انجام دهد.»
وی درخصوص برنامه بهپرداخت برای اپلیکیشن سکه گفت: «در این اپلیکیشن تبلیغات زیادی شروع شده است و بهزودی نسخههای جدیدی از این اپلیکیشن را ملاحظه خواهیم کرد. تلاش ما بر این است که جامعه هدف سکه و بهپرداختمن را تفکیک کنیم تا دارندگان کارت را به سمت سکه و پذیرندگان را به سمت بهپرداختمن هدایت کنیم.» مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت تصریح کرد: «در سال جاری، از نظر سختافزاری و نرمافزاری بهینهسازیهایی داشتیم که هر دو با موفقیت انجام شد و در کارایی سامانهها تاثیرگذار بود. این اقدامات هم باعث سرعتبخشیدن به تراکنشها شد و هم باعث سرعتبخشیدن به کار اجرایی همکاران فنی شرکت. درواقع، کاهش بار مسئولیتهای فنی همکاران باعث میشود که به فکر بهینه سازیهای جدید باشند.»
* برنامههای بهپرداخت ملت برای سال مالی پیش رو
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت درخصوص برنامههای این شرکت عنوان کرد: «برای سال مالی جدید همچنان توسعه در پایانههای فروشگاهی با رویکرد افزایش تراکنش به لحاظ مبلغ و تعداد، افزایش پایانههای اینترنتی با رویکرد مشارکت با فینتکها و نوآوران در این بازار و طبیعتا استمرار رتبه نخست شرکت را در برنامه داریم.» وی تاکید کرد: «شخصیسازی سرویسها در این بازار اجتنابناپذیر است که باید این کار را با جدیت، با شرکتهای فعال در این زمینه دنبال کرده و سرویسهای شخصیسازیشده را ارائه کنیم.» خلیلی با بیان اینکه توسعه شراکتهای استراتژیک را هم با شرکتهایی که در این حوزه فعال هستند بهخصوص در حوزه تجارت الکترونیک در برنامه داریم، افزود: «درحالحاضر با شرکتهایی که در این بخش بازار قابل ملاحظهای را در دست دارند مذاکراتی انجام شده است و امیدواریم ۱۴۰۲ این اقدامات به ثمر برسند.»
وی همچنین اعلام کرد: «بیش از ۶ ماه است که اصلاح فرآیندهای شرکت را در دستور کار داشتهایم و به نظر میرسد تا پایان سال جاری بسیاری از فرآیندها بازنگری جدی شود و بر اثر آنها اصلاح در سامانهها اتفاق بیفتد که یکی از اثرات آن برنامه بهپرداختمن بوده است که هم برای همکاران، هم برای سرویسگیرندگان و در نهایت برای سهامداران مفید خواهد بود.» مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت ادامه داد: «موضوع دیگری که در سال جاری شروع کردیم و قرار است در دو سال آینده هم دنبال شود، ارتقای بلوغ سازمانی و تمرکز بر ارتقای بلوغ سازمانی همکاران شرکت است که در این خصوص دورههایی برگزار شده و تا سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و در پایان سال مالی آینده گزارش مفصلی در این زمینه ارائه خواهد شد.»
* افزایش سهم بازار بهپرداخت بهرغم کوچک شدن بازار
مدیرعامل بهپرداخت درخصوص سهم بازار این شرکت عنوان کرد: «تعداد تراکنش شرکت بهپرداخت با سهم ۱۹.۵۱ درصدی تا پایان آذرماه جایگاه اول را داشت و درخصوص مبلغ تراکنش با سهم ۱۹.۹۶ درصد موفق شدیم رتبه نخست را کسب کنیم. همچنین به لحاظ تفکیک ابزارها، این شرکت در پایانههای اینترنتی ۲۱.۱۶ درصد، در فروشگاهی ۱۸.۵۱ درصد و در موبایلی ۵۰.۹۱ درصد سهم در اختیار داشته و در مبدا تراکنش در پایانههای اینترنتی ۲۹.۱۱ درصد، فروشگاهی ۱۸.۳۶ درصد و در پایانههای موبایلی ۵۹.۳۱ سهم داشته است.» وی با بیان اینکه «بیشترین سهم تعداد تراکنش در پایانههای موبایلی بوده و بیشترین رشد هم در همین بخش بوده است، خاطرنشان کرد: «از شاخصهایی که همواره در بهپرداخت حفظ شده، کارایی دستگاهها و توزیع و نصب دستگاههای پایانههای فروشگاهی فیزیکی بوده است که نسبت به سرانه بازار شاهد حدود۱.۷۷ برابر کارایی و بهینه بودن شرکت بهپرداخت در بازار هستیم.»
گفتنی است؛ در این مجمع، ضمن استماع گزارش هیات مدیره و حسابرس مستقل، موسسه حسابرسی «هوشیار ممیز» بهعنوان حسابرس مستقل شرکت و موسسه حسابرسی «ایران مشهود» بهعنوان حسابرس علیالبدل در نظر گرفته شد. همچنین روزنامه «دنیای اقتصاد» بهعنوان روزنامه رسمی این شرکت انتخاب شد.