• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

اخبار ویژه

اهمیت توسعه خدمات در شهرستان فیروزآباد با همکاری مسوولان و خیرین سلامت درآمد نفتی ۱۹ میلیارد دلاری ایران در ۵ ماه ۲۰۲۳ انحرافات وخیمی که امروز جهان با آن روبروست، بیش از هر چیز دیگری نتیجه اعراض از حجج و اولیاء الهی است تقدیر از دانش آموزان استان فارسی مدال آور المپیادهای علمی کشور درخشش بنیاد مسکن شهرستان لارستان با بهره برداری از طرح های عمران روستایی سیمان خزر و شکستن رکوردهای تولید و فروش خود «عشق در پیری» در سنگلج روی صحنه می‌رود قیمت سهام شرکت بازرگانی همراه عرشیا پارسیان بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال ارزش‌گذاری شد «شبگرد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران در ارزیابی عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن، رتبه سوم کشوری به استان آذربایجان غربی رسید کارگاه مهارت‌های قصه‌گویی در سیستان و بلوچستان برگزار شد دکتر محبوب افراسیاب با مدیران، رؤسا و کارکنان ادارات بازرسی استان، پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها، ثبت اسناد و املاک، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمددیدار کرد .

3

به خرم آباد شهر هزار و یک سرعت گیر خوش آمدید

  • کد خبر : 30732
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
به خرم آباد شهر هزار و یک سرعت گیر خوش آمدید

به خرم آباد شهر هزار و یک سرعت گیر خوش آمدید سرعت گیر یا دست انداز اسمی رایج برای وسایلی است که از انحنایی عمودی برای کم کردن سرعت وسایل نقلیه‌ی موتور دار به منظور بهبود شرایط ایمنی استفاده می‌کنند. دست انداز‌ها در سراسر دنیا استفاده می‌شوند و اکثراً برای ایجاد سرعتی پایین، یعنی حدود […]

به خرم آباد شهر هزار و یک سرعت گیر خوش آمدید

سرعت گیر یا دست انداز اسمی رایج برای وسایلی است که از انحنایی عمودی برای کم کردن سرعت وسایل نقلیه‌ی موتور دار به منظور بهبود شرایط ایمنی استفاده می‌کنند.
دست انداز‌ها در سراسر دنیا استفاده می‌شوند و اکثراً برای ایجاد سرعتی پایین، یعنی حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت یا کم‌تر ایجاد می‌شوند.
اولین سرعت گیر در جهان در سال ۱۹۰۶ در شهر چتم ایالت نیوجرسی آمریکا ایجاد شد و جالب اینجاست که در آن زمان متوسط سرعت ماشین ها ۴۸ کیلومتر بر ساعت بود.
اولین سرعت گیر در اروپا نیز در سال ۱۹۷۰ در شهر دلفت کشور هلند استفاده شد و در انگلستان تا سال ها بعد دست اندازها فقط در جاده های خصوصی استفاده میشد و حق استفاده از سرعت گیر در جاده های عمومی را نداشتند.
حال بعد از این مقدمه و آشنایی با تاریخچه سرعت گیر ها در جهان به سراغ شهر هزار و یک سرعت گیر خرم آباد میرویم و بیشتر با این پدیده نوظهور شهرمان آشنا میشویم.
در این چند سال اخیر تعداد سرعت گیرهای شهر خرم آباد به صورت چشم گیری افزایش داشته به طوری که در بعضی از نقاط شهر مانند ورودی ها و برخی از معابر شاهد چند سرعت گیر پی در پی هستیم و مسئولان شهری و شورای ترافیک ظاهراً عقب ماندگی های شهر را میخواهند با نصب سرعت گیر ها جبران نمایند و این شهر را در کشور که هیچ، میخواهند در جهان حائز رتبه ی نخست و رکوردار سرعت گیر کنند.
این در حالی است که نوع آسفالت های استفاده شده در شهر و چاله چوله های فراوان آن خود به نوعی سرعت گیر محسوب میشوند ولی با این حال مسئولین شهری و شورای ترافیک علاقه ی وافری به نصب این دست اندازها دارند
هر کدام از سرعت گیر های شهر را با دیگری مقایسه میکنی از لحاظ شکل و ارتفاع و عرض با هم همخوانی ندارند و این نشان دهنده ی مهندسی بسیار دقیق(چاورشه😊) در ساخت این پدیده شوم شهر خرم آباد دارد.
یکی از دلایل عمده ی ایجاد سرعت گیر در خرم آباد تصادف میباشد. به طور مثال اگر پسر بچه ای ماشین پدر را شبانه بدون اجازه بردارد و در شهر با یک خودروی دیگر تصادف کند فردای آن روز شاهد ایجاد یک سرعت گیر جدید در همان نقطه خواهیم بود و جالب اینجاست که همان سرعت گیر تا چند روز نخست احداث ، خود عامل بیشتر تصادفات در آن منطقه خواهد بود.
یکی از عجیب ترین قسمت های داستان ما این است که وقتی از چاله چوله های شهر با مسئولین گلایه و درددل میکنی نبود قیر و آسفالت را بهانه میکنند ولی در همان روز یا روزهای بعد شاهد ایجاد یک دست انداز جدید با آسفالت میباشیم و اینجاست که “بودن یا نبودن آسفالت مسئله این است؟” در ذهن ها تداعی میشود ولی به نظر میرسد که برای احداث سرعت گیر در شهر همیشه آسفالت هست.

از معایب سرعت گیر ها میتوان به نکات زیر اشاره کرد
۱- کند کردن زمان رسیدن خودروهای امدادی مانند آمبولانس و آتش نشانی
۲- افزایش مصرف سوخت ، چرا که حرکت با دنده ی سنگین سوخت بیشتری مصرف میکند
۳- آسیب به ستون فقرات و کمردرد
۴- آسیب رساندن به وسایل حمل و نقل بخصوص در بحث جلوبندی
۵- میتواند ترافیک را به خیابان های مسکونی موازی هدایت کند و باعث آزار و اذیت ساکنان آن منطقه شود (البته در شهر ما خیابان های مسکونی هم پر از سرعت گیر است)
۶- میتواند باعث آلودگی صوتی شود خصوصاً زمانی که وسایل حمل و نقل با کالاها و بارهای بزرگ از روی آن عبور کنند
۷- حواس رانندگان را از خطرات دیگر همچون کودکان پرت کند
و…
✍علی نظری

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=30732

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.