• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

اخبار ویژه

اتمام عملیات اجرایی شبستان حرم حضرت زینب(س) با همت ایرانیان هردم از این باغ بری می رسد آغاز ثبت نام مسابقات سراسری قرآن در سیستان وبلوچستان تمبر یادبود کسب مقام دومی ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو رونمایی شد جشنواره جاری ٢٢ / شرایط شرکت در جشنواره چیست؟ «تاریکخانه ۲؛ تنهایی» روی صحنه می‌رود  حال بهتر سدهای آذربایجان‌غربی؛ ۶۴ درصد از حجم مخازن پر است جایزه بهترین کارگردانی مسکو به ناهید صدیق و «آه سرد» رسید نمایش‌های «۱۲ مرد خشمگین» و «۱۲ زن خشمگین» در برج آزادی روی صحنه می‌روند/ تغییر ساعت اجرای نمایش «۱۲ مرد خشمگین»/ رونمایی از پوسترهای دو نمایش جدید دانیال اربابی/ بدعت تازه کارگردان جوان پرداخت بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک سپه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه در ارزیابی عملکرد سال گذشته، ۵ ستاره شد جنس آقای رئیسی از جنس سایر سیاست‌مداران نبود/ امیرعبداللهیان در «صبح شام» از افتخارات انقلاب اسلامی می‌گوید

1

تولید ۶ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 36649
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
تولید ۶ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور در آذربایجان غربی
معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی از تولید ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، معادل ۶ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور، در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی، در گردهمایی مددکاران ترویجی جنوب استان، با ابراز رضایت از عملکرد و میزان تولیدات بخش کشاورزی استان در سال زراعی گذشته، گفت: سال گذشته به همت والای کشاورزان و کارشناسان جهادکشاورزی، سال خوبی را پشت سر گذاشتیم و استان آذربایجانغربی با تولید بالغ بر ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ۲.۳ درصد از اراضی و ۶ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داد.

علی دیانتی با اشاره اهمیت بخش کشاورزی و فعالیت بیش از ۲۵۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان افزود: اقتصاد، گردش مالی و معیشت مردم استان بصورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به بخش کشاورزی است. حتی فعالیت سایر بخش ها به جز بخش‌های خدماتی، وابسته به تولیدات بخش کشاورزی است چرا که مواد اولیه مورد نیاز در سایر حوزه ها از جمله صنعت در بخش کشاورزی تولید می شود.

وی ادامه داد: رسالت اصلی جهاد کشاورزی “تأمین امنیت غذایی” است و پیش زمینه امنیت غذایی «امنیت اکولوژیکی و زیست محیطی» است. آب و خاک جزو منابع اولیه و لاینفک تولید محصولات کشاورزی اند؛ اگر بخواهیم در تولید محصولات کشاورزی به پایداری دست یابیم و در تأمین امنیت غذایی موفق عمل کنیم، می بایست در کنار برآورده نمودن نیازهای غذایی جامعه کنونی، با نگاه حفاظتی به منابع تولید، امانتدار خوبی در صیانت و حفاظت از آب و خاک برای نسل های آینده باشیم و از استفاده بی رویه و تخریب منابع جلوگیری کنیم.

دیانتی یادآور شد: برای تأمین سلامت جامعه و پیشگیری از ابتلای افراد به بیماریها، باید بخشی از اعتبارات حوزه درمان و سلامت جهت تولید محصولات سالم، در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد؛ چرا که تغذیه سالم، عامل اصلی تامین سلامت افراد جامعه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به آمار و اطلاعات بخش کشاورزی استان اذعان داشت: آذربایجان غربی دارای بیش یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت می باشد که ۸۴۲ هزار و ۱۲۶ هکتار از این اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی است. از اراضی کشاورزی استان ۷۲۰ هزار هکتار زراعی (شامل ۴۱۸ هزار هکتار دیم و ۳۲۰ هکتار آبی) و ۱۲۲ هزار هکتار باغی است و بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در استان تولید می شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح و تغییر الگوی کشت منطقه عنوان کرد: در راستای نیل به اهداف وزارت جهادکشاورزی در توسعه کشاورزی پایدار، “الگوی کشت” به عنوان قانون، مصوب شده است و جهادکشاورزی و بهره برداران بخش کشاورزی مجریان این قانون اند. از آنجا که مالکیت اراضی کشاورزی خصوصی و کشاورز خود تصمیم است، تنها ابزاری که جهادکشاورزی برای پیاده نمون قانون الگوی کشت در دست دارد، آموزش، ترویج و حمایت یا عدم حمایت از تولید برخی محصولات کشاورزی است.

دیانتی با تاکید بر برگزاری دوره آموزشی ترویجی در سطح مزارع، گفت: اگر بخواهیم سریعتر به اهداف ترویجی دست یابیم، باید فعالیت های ترویجی به مزارع و عرصه های تولید، انتقال یابد. بطور حتم، توسعه روشهای ترویجی “مدرسه در مزرعه” و آموزش های چهره به چهره، تأثیر بیشتری از حضور کشاورزان در کلاسهای آموزشی تئوری، خواهد داشت.

وی اظهار داشت: الگوی کشت با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی، اقتصادی، محدودیت ها و نیازمندی های یک جامعه ارائه می شود و این بدین معناست که تولید چه محصولاتی را ترویج کنیم تا به لحاظ کیفیت و کمیت با حفظ منابع و افزایش بهره وری تولید، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

این مسئول افزود: اگر نتوانیم با آموزش و آگاه سازی کشاورزان، تغییر و اصلاح الگوی کشت را در منطقه عملیاتی کنیم و در وضعیت موجود تغییر ایجاد کنیم، در آینده نزدیک، با بحران منابع آبی، خشک یا شور و بی کیفیت شدن آبهای زیرزمینی مواجه خواهیم شد که این وضعیت، معیشت خود کشاورزان را، تهدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت، آرایش کشت و توسعه سیستم های نوین آبیاری می تواند به اجرایی شدن قانون الگوی کشت کمک کند و طرح هایی از قبیل کشاورزی حفاظتی، کشاورزی قراردادی، جهش تولید در دیمزارها، نیز در همین راستا در سطح استان در حال اجراست.

دیانتی با تاکید بر ثبت و بروزرسانی اطلاعات و آمار کشاورزی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی، در راستای تامین نهاده های کشاورزی، (حفظ رطوبت خاک، بالا بردن تنوع محصولات تولیدی، رعایت تنوع زراعی، کشت عمود بر شیب، حفظ بقایای گیاهی و کشاورزی حفاظتی) را از مزایای طرح جهش تولید در دیمزارها برشمرد.

وی بر ترویج کشت دانه های روغنی، نباتات علوفه ای و حبوبات در تناوب زراعی با غلات بمنظور تامین مواد آلی خاک و اصلاح الگوی کشت تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=36649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.