• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

سجاد فتوحی مسئول آزمایشگاه سیلوی کمالوند در گفت و گو با «چی دا »

  • کد خبر : 25073
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
سجاد فتوحی مسئول آزمایشگاه سیلوی کمالوند در گفت و گو با «چی دا »

‍ روایت بازدید از سیلوی ۵۰ هزار تنی کمالوند سجاد فتوحی مسئول آزمایشگاه سیلوی کمالوند در گفت و گو با «چی دا به همراه سیامک کوهگردزاده مدیر روابط عمومی غله و خدمات بازرگانی لرستان و دو تن از کارشناسان بازرگانی استان از روند خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم در سیلوی بتنی کمالوند به صورت […]

روایت بازدید از سیلوی ۵۰ هزار تنی کمالوند

سجاد فتوحی مسئول آزمایشگاه سیلوی کمالوند در گفت و گو با «چی دا

به همراه سیامک کوهگردزاده مدیر روابط عمومی غله و خدمات بازرگانی لرستان و دو تن از کارشناسان بازرگانی استان از روند خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم در سیلوی بتنی کمالوند به صورت میدانی بازدید نمودم .

ابتدا به آزمایشگاه ارزیابی کیفیت گندم یعنی در واقع قلب تپنده سیلو سرکشی کردیم، تمیزی اتاق آزمایشگاه نظرم را جلب کرد، در سالهای گذشته و پیشتر از این به آزمایشگاه های مراکز خرید تضمینی گندم در دیگر شهرستان ها سر زده بودم و با توجه به نوع کارشان که با گندم سرو کار دارند، ریخت و پاش بودند و آنچنان که باید از پاکیزگی خبری نبود.

ولی آزمایشگاه سیلوی کمالوند از تمیزی برق می زد و برای لحظاتی حیرت می کردی؛ مسئول آزمایشگاه را دقیق می شناختم ، مهندس سجاد فتوحی از خاندان نام آشنای فتوحی؛ همان خاندانی که به تعهد، تخصص، دلسوزی، بزرگ منشی و مردمداری شهره هستند.

سجاد فتوحی را با همان لبخند خاص خود و شمایلی بچه هیئتی قبل تر از این می شناسم؛ با وی به گفت و گوی خبری نشستم و گفتم: وقتی پاکیزگی اتاق، آرشیو منظم گندم های برگشتی و دفاتر اندیکاتور را نگاه کردم متوجه شدم در کارت مهارت، تخصص و تعهد داری به قول شاعر: رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون .

مسئول آزمایشگاه سیلوی کمالوند کلامش را اینگونه آغاز کرد: سیلوی ۵۰ هزار تنی کمالوند وظیفه واردات و صادرات گندم را عهده دار می باشد؛ شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان به مدیریت مهندس حجت بیرانوند در تاریخ ۲۷ اردیبهشت فصل خرید را آغاز کرده  و تا به امروز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم از کشاورزان خرم آباد و حومه  و ۵ هزار و  ۶۰۰ تن گندم انتقالی از استان خوزستان و شهرستان پلدختر خریداری شده.

سجاد فتوحی به خرید گندم دوروم اشاره ای اجمالی کرد: قیمت خرید گندم دوروم نسبت به گندم معمولی ۳۰۰ تومان گران تر است که در تولید ماکارانی و صنعت بیسکویت سازی کاربرد دارد؛ ساعات تخلیه گندم دوروم ۱۵ عصر و ۲۱ شب است از آن جهت که با گندم های معمولی مخلوط نشود، خرید گندم دوروم تاکنون ۷۳۰ تن بوده است.

وی از گندم های برگشتی هم گفت: از ابتدای فصل خرید تاکنون ۲۵۰ محموله گندم برگشتی داشتیم که دارای آفات انباری  و بیماری سیاهک بودند و همانطور که مستحضر هستید بیماری سیاهک سرطان زا است و برای سلامتی انسان بسیار خطرناک می باشد؛ سیاهک موجب توقف رشد در کودکان شده و پوکی شدید استخوان را به همراه دارد بنابراین گندم های آغشته به سیاهک به هیچ عنوان تخلیه نمی شوند؛ گندم های برگشتی همانگونه که مشاهده می کنید با ثبت تاریخ و نام کشاورز تا پایان فصل خرید در آرشیو سیلوی کمالوند نگهداری می شوند تا اگر کشاورزی معترض بود بتوانیم به سهولت رسیدگی کنیم .

سجاد فتوحی خاطرنشان ساخت: متاسفانه برخی کشاورزان به موقع سمپاشی نمی کنند؛ جهت آفت زدایی، سموم مرغوب بکار نمی برند و از بذر نامناسب استفاده می کنند و همین امر سبب بوجود آمدن بیماری سیاهک می شود.

این مقام مسئول روند نمونه گیری را اینگونه تشریح کرد: به وسیله بمبوهای مخصوص توسط نمونه گیر، نمونه از چندین جای مختلف محموله برداشت می شود و ۱۰۰ گرم آن مورد آزمایش قرار می گیرد و از این ۱۰۰ گرم میانگین افت مفید و غیرمفید و سن زدگی را تعیین می کنیم ، پس از آزمایش اگر استاندارد لازم را داشت طبق جدول پاکی، قابل تخلیه است و به باسکول ارجاع می دهیم .

از سخنان سجاد فتوحی دریافتم که ساعات کاری این کارکنان زحمتکش در فصل خرید تضمینی گندم با تاکید دکتر فرهاد زیویار استاندار لرستان و به دستور حجت ا… بیرانوند مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان از ۷ صبح تا ۲۳ شب است که در بسیاری از مواقع حتی تا  ساعت یک بامداد هم به طول می انجامد.

پس از گفت و گو با مسئول متعهد آزمایشگاه، چرخی در سیلوی ۵۰ هزار تنی کمالوند زدیم و از نزدیک روند تخلیه بار و ذخیره سازی آنها در کندوهای بتنی سیلو را  مشاهده کردیم، سپس گفت و گوی صمیمانه ای با جناب آقای حسنوند مدیرعامل شرکت افلاک خرم(راهبر سیلوها و مراکز ملکی استان ) و همچنین جناب آقای عبدالی ریاست سیلوی کمالوند داشتیم و از زحمات این عزیزان و همکارانشان تشکر و قدردانی نمودیم.

به امید سالی خوش و خرم برای کشاورزان زحمتکش، مدیریت و کارکنان اداره کل غله و همچنین عرض خداقوت به مهندس سیامک کوهگردزاده مدیر پرتلاش و متعصب روابط عمومی غله و خدمات بازرگانی استان لرستان.

گزارش: مریم نظری

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=25073

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.