• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
پایان یک مقایسه بی اساس با ورود کارشناسان به موضوع

ماجرای چرنوبیل سازی چگونه پایان یافت ؟!

  • کد خبر : 21600
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
ماجرای چرنوبیل سازی چگونه پایان یافت ؟!
ماجرای سرقت سرب های محافظ اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا کرمانشاه نگرانی های را برای شهروندان بوجود آورده است ،که با ورود و بررسی دقیق کارشناسان انرژی اتمی ، این موضوع بررسی و نتایج آن منتشر شد و به اینصورت پایان نگرانی های این ماجرا اعلام شد

گیتی آنلاین – کرمانشاه – ماجرای سرقت سرب های محافظ اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا کرمانشاه نگرانی های را برای شهروندان بوجود آورده است ،که با ورود و بررسی دقیق کارشناسان انرژی اتمی ، این موضوع بررسی و نتایج آن منتشر شد و به اینصورت پایان نگرانی های این ماجرا اعلام شد

نگرانی های که پیرامون این موضوع مردم درگیر کرده بود باعث شد که عبدالرضا مصری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که یکی از دلسوزترین و دغدغه مند ترین نمایندگان استان است به آن ورود کند و با نگاهی تیزبینانه و عاقلانه موضوع را بصورت تخصصی پیگیری کند بصورتی که با دعوت از زبده ترین کارشناسان سازمان انرژی اتمی در موضوع نشت مواد رادیواکتیو ، به بررسی نشت مواد از دیواره های اتاق رادیوتراپی بپردازند
شاید اگر مصری به این موضوع ورود پیدا نمی کرد نگرانی های ایجاد شده پیرامون آن ماهها مردم را درگیر می کرد و بسیاری از بیماران سرطانی که برای درمان خود نیاز به رادیوتراپی دارند از درمان سرباز می زدند و زندگی آنها با چالش روبرو می شد
از طرفی هم کادر درمان که بطور کارشناسانه و دقیق با این موضوع آشنا نیستند به دلیل نگرانی های اغراق آمیز ایجاد شده توسط رسانه ها و شایعات پیرامون آن به وظیفه خود بطور کامل عمل نمی کردند و آثار این امر نیز در نهایت به ضرر بیماران و خانواده های آنان می انجامید
دغدغه مندی توانایی و تجربیات ارزنده عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نهایت باعث شد که یکی از مهمترین چالش ها و شایعات فضای مجازی و رسانه ای استان به پایان برسد و به نگرانی بسیاری از مردم ، بیماران و مادر درمان خاتمه دهد و جان بسیاری از بیماران حفظ شود

چند وقتی است بحث سرقت سرب های محافظ اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا کرمانشاه به یکی از مباحث داغ رسانه ها خصوصا رسانه های غیر رسمی فضای مجازی تبدیل شده است
بحثی که ورود به دنیای بی انتهای مجازی آن را به آنسوی مرزها فرستاد و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هم به آن پرداختند
با بالا گرفتن این بحث و گسترده شدن اغراق آمیز ابعاد آن بسیاری از اهالی رسانه چه بصورت رسمی و چه غیر رسمی برای آنکه از غافله جا نمانند شروع به مقایسه آن با یک تراژدی دردناک ، حادثه امنیتی و حتی بالاتر از همه این ها ، مقایسه این سرقت با فاجعه اتمی چرنوبیل نمودند اما این کجا و آن کجا !

همانگونه که بسیاری اطلاع دارند ، فاجعه ای که در چرنوبیل رخ داد قابل قیاس با هیچ حادثه اتمی در طول تاریخ نبوده است ، فاجعه ای که تشعشات و اثرات آن به بسیاری از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی و غرب شرق اروپا و حتی انگلیس رسید و میلیون ها نفر را درگیر خود کرده و به تخلیه صدها هزار نفر تا شعاع ۳۰ کیلومتری رسید
در حقیقت فاجعهٔ اتمی چرنوبیل حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (۶ اردیبهشت ۱۳۶۵) در رآکتور هسته‌ای شمارهٔ ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.
این فاجعه یکی از دو بحران هسته‌ای است که بر اساس مقیاس‌گر رویدادهای بین‌المللی هسته‌ای و رادیولوژیک، در گروه شمارهٔ ۷ (بالاترین مقیاس) طبقه‌بندی شده‌است.
این درجه نشان‌دهندهٔ «حادثهٔ عظیم» است؛ به معنی «حادثهٔ دیگر در این مقیاس، حادثه اتمی فوکوشیما ۱ است.
این موضوع از بدترین فجایع هسته‌ای در تاریخ، هم از نظر هزینه و هم از نظر تلفات، محسوب می‌شود.
بعد از حادثه چرنوبیل، سزیوم۱۳۷ در ۴۰ درصد سطح اروپا پراکنده شد. هنوز هم در حیات وحش برخی مناطق، ‌میزان این ماده بالا است، تا جایی که مصرف گوشت گوسفندهایی که در برخی مناطق انگلستان پرورش می‌یابند ممنوع است. همچنین استفاده از گوشت شکار و قارچ‌های برخی دیگر از مناطق هم ممنوع است. با این حال مواجهه با سزیوم ۱۳۷ آزادشده در محیط بعد از حادثه چرنوبیل هرگز به طور مستقیم به هیچ مشکل سلامتی در انسان‌ها مربوط نشد. با این‌ وجود، بین دانشمندان در این زمینه اتفاق نظر وجود ندارد. برخی بر این باورند که تاثیری نداشته و برخی می‌گویند فقط به اندازه کافی اطلاعات در این زمینه در دست نیست.
در فاجعه چرنوبیل طبق آمار رسمی حدود ۴ هزار تا ۹ هزار و برخی آمار ۱۶ هزار نفر قربانی را بطور مستقیم بیان می کند و آثار زیست محیطی غیرقابل جبرانی را بر بخشی از کره خاکی برجای گذاشت
فاجعه ای که آثار آن علاوه بر کشته شدن هزاران انسان بی گناه هنوز هم پس از سی و چند سال قربانی می گیرد و سبب تولد کودکان نارس می شود

اما آیا واقعا ماجرای سرقت از یک اتاق رادیوتراپی بدون اینکه میزان تششع مواد رادیواکتیو و تاثیر آن بر سلامت بیماران و کادر درمان را بدانیم می توان آن را با فاجعه ای مانند چرنوبیل مقایسه کرد ؟
در همین رابطه در این گزارش به بررسی موضوع سرقت سرب ها می پردازیم و با نگاهی به جزئیات حادثه چرنوبیل و در نهایت به بررسی نظرات کارشناسان انرژی اتمی و همچنین عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهیم پرداخت .

دعوت از کارشناسان سازمان انرژی اتمی برای بررسی موضوع

بازتاب رسانه ای و اغراق آمیز بودن این ماجرا به جایی رسید که در نهایت هرچند دیر ، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رییسه مجلس با دعوت از کارشناسان سازمان انرژی اتمی به بررسی کامل و کارشناسانه موضوع از منظر آنها پرداخته شود تا نگرانی های پیرامون این موضوع برای همیشه برطرف شود
عبدالرضا مصری نائب رییس و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ماجرای نشست پرتو در بیمارستان امام رضا(ع)، اظهار داشت: افراد غیر متخصص اجازه ندارند درباره این موضوع صحبت کنند، چون با روان مردم بازی می‌کنند و این تشویش اذهان عمومی است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارشناس رتبه نخست کشور که نظرش در سمینارهای بین‌المللی سند محسوب می‌شود، نسبت دادن حادثه چرنوبیل به بیمارستان امام رضا(ع) را مسخره توصیف کرده است. به قول ایشان دو نفر در خیابان تصادف کرده‌اند و در حال جروبحث با همدیگر هستند، آیا ما می‌توانیم دعوای لفظی آنها را با جنگ جهانی دوم مقایسه کنیم؟
مصری افزود: بنده شاید بالغ بر چهارده مرتبه با سازمان انرژی اتمی تماس گرفتم تا بهترین و زبده‌ترین متخصصان و همچنين پیشرفته‌ترین تجهیزات را برای بررسی اتفاق اخیر بیمارستان امام رضا(ع) به کرمانشاه بفرستند، چون سلامت مردم در اولویت نخست قرار دارد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر نهایی کارشناسان سازمان انرژی اتمی درباره میزان نشست پرتو در بیمارستان امام رضا(ع)، گفت: این کارشناسان در بدترین شرایط ممکن، تمام اطراف قسمت‌های مربوطه بیمارستان را با دستگاه آنهم با بالاترین دوز پرتودهی، اندازه‌گیری کردند تا میزان نشست پرتو مشخص شود. بر اساس استانداردهای مورد نظر کارشناسان که پس از سه روز اعلام شد، این میزان پرتو هیچگونه خطری برای کارکنان بیمارستان، بیماران و ارباب رجوع نداشته است.

گزارش کارشناسان سازمان انرژی اتمی
در نهایت نیز با اعلام نظرات کارشناسان سازمان انرژی اتمی که در زیر می خوانید ماجرای سرقت سرب های بیمارستان امام رضا به پایان رساند و سوالات و نگرانی های بوجود آمده پیرامون آن از منظر کارشناسان امر پاسخ داده شد
روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ کارشناسان سازمان انرژی اتمی گزارش خود را در نشستی با حضور عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه، پزشکان، دانشجویان و مسئولان بیمارستان شرح دادند.
یکی از کارشناسان انرژی اتمی با بیان اینکه محاسبات نشت پرتو به صورت دقیق و با استفاده از داده‌های ریاضی صورت گرفته، گفت: برای انجام این محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حفاظ سازی بنکرهای دستگاه رادیوتراپی استانداردهایی را در نظر می‌گیرد.
وی ادامه داد: در این محاسبات ضخامت دیوارها، بنکر، سقف و سایر نواحی موجود در اتاق رادیوتراپی اندازه گیری می‌شود.
این کارشناس افزود: همکاران ما از این استاندارد به صورت معکوس برای به دست آوردن میزان پرتوگیری در فضای بیرونی اتفاق رادیوتراپی استفاده کرده‌اند.
وی با بیان اینکه سارق سرب‌ها نتوانسته این حجم از سرب را در مدت زمان کوتاهی به سرقت ببرد، بیان کرد: اما با توجه به حساسیت موضوع همکاران ما بدترین حالت نشت را در نظر گرفته‌اند.
این کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم که سارق در همان روز اول تمام سرب‌ها را به سرقت برده باز میزان نشت پرتو در محدوده خطر نیست.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع، پرونده تمام بیمارانی که در این بازه زمانی به این مرکز برای انجام رادیوتراپی مراجعه کرده‌اند بررسی کرده‌ایم؛ هر بیمار در اتاق رادیوتراپی ممکن است در حالت‌های مختلف پرتوگیر باشد.
کارشناس رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تمام احتمالات برخورد پرتو با بدن بیمار و خروج آن از اتاق را در نظر گرفته‌ایم و تنها راه خروج از سقف است.
وی افزود: با تمام این اوصاف اگر فرض بر این باشد که فردی به مدت سه ماه هر روز و هر موقعی که دستگاه برای انجام عملیات درمانی روشن بوده روی سقف اتاق قرار گرفته باشد میزان پرتویی که جذب کرده است سه میلی‌سیورت است.

این کارشناس با بیان اینکه این میزان پرتو با میزان پرتو گیری هر فرد در ایران تقریبا برابر است ادامه داد: بسیاری از کوه‌ها و سنگ‌های معدنی و طبیعی از خود پرتو ساطع می‌کنند و به طور تقریبی هر فرد ایرانی در طول سال ۳ الی ۴ میلی‌سیورت پرتو را جذب می‌کنند.
این کارشناس در پایان با بیان اینکه پرتوگیری افراد از این رخداد اصلا قابل توجیه نیست و تمام تلاش باید بر این باشد که اتفاق مشابه رخ ندهد، افزود: این مقدار پرتوگیری باعث ایجاد تاثیر قابل اندازه‌گیری بر سلامت افراد نمی‌شود.
یکی دیگر از کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران در مورد شعاع پخش پرتو گفت: این پرتو در محدوده سقف اتاق درمان پخش شده و اصلا ربطی به دیگر نقاط بیمارستان و محوطه بیرونی بیمارستان ندارد.
وی با بیان اینکه اشعه ایکس درمانی بسته به شرایط محیطی ماندگاری متفاوتی از چند ثانیه تا چند ساعت در محیط را دارد، افزود: این اشعه سبب پرتوزایی در مردم نمی‌شود و تنها می‌تواند بر روی اجسام تاثیر بگذارد، یعنی به گونه ای نیست که فردی از محل آلوده به پرتو عبور کند و پرتوزا شود.
این کارشناس در مورد پاویون کارورزان خانم بیمارستان امام رضا (ع) و آلوده شدن محیط پاویون گفت: پاویون کارورزان روی سقف اتاق درمان قرار ندارد و فاصله زیادی با سقف اتاق دارد با این حال مقدار دوز پرتو در آن محل همانند سایر نقاط در شهر کرمانشاه است و می‌توان گفت در طیف استاندارد قرار دارد.

در پایان باید گفت ، وظیفه اصلی یک خبرنگار و در واقع رسالت اصلی او مطالبه گری ، رساندن صدای مردم به مسولان و احقاق حقوق مردم است ، هرچند بسیاری از مسوولان مملکت تا جایی که پای ارگانهای ناظر به موضوعات کشیده نشود حاضر به پاسخگویی نیستند اما در ماجرای سرقت بیمارستان امام رضا مسوولان دانشگاه علوم پزشکی از همان روزهای نخست ماجرا پای کار بودند و در چندین نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند
اما رسالت رسانه ای به گونه ای باید باشد که امنیت روانی جامعه را با چالش روبرو نکند و چه زیباست اگر برای تولید هر خبر و ترند شدن آن به هر تفسیر و مقایسه ای روی نیاوریم .
در ماجرای سرقت سرب های اتاق رادیواکتیو بیمارستان امام رضا منطقی ترین راه ، در میان گذاشتن مشکل با مسوولان دانشگاه و بیمارستان در وحله نخست بود و در صورت قانع نشدن رسانه از پاسخ گویی مسوولان بصورت ملایم و با درج اخبار واقعی و تشریح ماجرا از زبان مسوولان و کارشناسان امر ، ماجرا را به گونه ای که اذهان عمومی را نگران نکند ، بررسی و انتشار و تا حصول نتیجه ادامه دهد ، در اینصورت خبرنگار رسانه نیز به دلیل عدم رعایت مواد قانون مطبوعات بازخواست نخواهد شد و تمامی ابعاد ماجرا نیز برای مخاطب روایت خواهد شد
اما سوال اینجاست که مقایسه سرقت از یک بیمارستان و اتاق رادیوتراپی که به گفته متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی تششع آزاد شده رادیواکتیو کمتر از حد نرمالی بوده است که در طبیعت وجود دارد و هر انسانی بطور طبیعی در طول سال آن را جذب می کند با یک حادثه تاریخی با ابعاد فاجعه چرنوبیل کار حرفه ای است و اذعان عمومی را تشویش نمی کند
هر چند رسالت رسانه ای باعث می شود که خبرنگار و رسانه مطالبه گری و پاسخگویی مسولان را سرلوحه کار خود قرار دهد ولی طبق قانون و به باور بسیاری از کارشناسان رسانه که با قوانین ملی و بین المللی سروکار دارند تولید خبر باید به گونه ای باشد که منجر به بر هم زدن امنیت روانی جامعه نگردد

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=21600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.