• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024

اخبار ویژه

افزایش سهم پست در حوزه اقتصاد دیجیتال با توسعه تجارت الکترونیک در حاشیه همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهرهای مرزی انجام شد؛  برپایی نمایشگاه عکس جاذبه‌+عکسهای گردشگری آذربایجان غربی ارتقای بهره‌وری باید دغدغه مدیران و کارشناسان باشد انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی صادر شدن بیش از ۳ هزار کارت برای نمایندگان دو کاندیدا ریاست جمهوری برای نظارت بر انتخابات «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفل‌لوشاتو استراتژی بقای کسب و کار در زمان بحران کشف پرندگان هوبره، شاهین و کبوتر در شهرستان لامرد  ثبت نام ۳۰۰ گروه و هئیت برای برپایی موکب در اطراف حرم پیام معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به مناسبت تایید اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بخشودگی جرایم مالیاتی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد همراهی و همدلی خانواده بزرگ مالیاتی کشور، شایسته احترام است

4
تا پایان سال اجرایی می شود؛

ورود هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ اتوبوس برقی به چرخه حمل و نقل درون شهری مشهد

  • کد خبر : 34362
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
ورود هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ اتوبوس برقی به چرخه حمل و نقل درون شهری مشهد
مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هزار تاکسی برقی و 100 اتوبوس برقی تا پایان سال به چرخه حمل و نقل درون شهری مشهد وارد می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین از خراسان رضوی، امیررضا رجبی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما در طرح تحول استان در سه بخش معدن، صنایع معدنی، بازرگانی و صادرات بوده که حدود ۲۶۰ پروژه در این خصوص تعریف شده است.

وی ادامه داد: در این راستا زمینه‌سازی تولید خودروهای برقی با همکاری ایران‌خودرو فراهم و همچنین مقرر شده که براساس قرارداد شهرداری مشهد و ایران‌خودرو بسته شده، هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس‌برقی تا پایان سال وارد مشهد شود.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی این استان را یکی از استانهای موثر در صادرات عنوان و افزود: در سال گذشته یک مجموعه صادرکننده ممتاز و سه مجموعه صادرکننده نمونه ملی از این استان انتخاب شدند.

رجبی ادامه داد: در سطح ممتاز، مجموعه زعفران استهبان و سه مجموعه خدمات گردشگری سلامت بیمارستان رضوی، تعامل مرزنشینان سرخس در حوزه صادرات و شرکت قهوه پارت‌سازان به عنوان سه مجموعه صادر کننده ملی برتر انتخاب شدند.

وی در خصوص آمار صادرات در شش ماه نخست سال عنوان کرد: ۷۳۷ میلیون دلار از استان صادرات انجام گرفته که به لحاظ وزنی ۳۷ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۰۷ هزار تن معادل ۳۲۴ میلیون دلار در شش ماه نخست سال واردات به استان داشتیم که نسبت به مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۵ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۱۵ درصد رشد داشته و تراز تجاری استان مثبت ۴۱۳ میلیون دلار است.
رجبی اضافه کرد: صادرات کالاها به لحاظ نوعشان از طریق شرکتهای تجاری، از طریق چمدانی، گمرگ و بازار چه ها مرزی صادرات انجام می گیرد که در حوزه بازارچه ها در شش ماهه نخست امسال ما ۳۳ درصد رشد داشتیم.

وی افزود: صادرات کالا از طریق چمدانی از ۱۴۵ هزار دلار به ۸ میلیون دلار کالا صادر شده و در طریق بازارچه‌ای نیز از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم.
مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه گمرک مشهد بیشتر سهم صادرات داشته و باجگیران لطف آباد و دو غارون و سرخس رشد خوبی در صادرات استان دارند،ادامه داد: بیشترین سهم را در کالا صادراتی زعفران داشته است که از ابتدا سال تا کنون حدود ۷۰ میلیون دلار صادرات زعفران داشتیم که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

رجبی با اشاره به اینکه خراسان رضوی به قطب دوم پسته کشور تبدیل شده عنوان کرد: پسته و زعفران سایر محصولات مانند مواد لاستیکی و پلاستیکی، کف‌پوش، شیر خشک، سیمان جز صادرات کالاهای است که از استان ما صادر می شوند که این موضوع نشان دهنده تنوع خوبی در زمینه صادرات داریم.
وی مقصد عمده صادرات استان افغانستان عنوان و تصریح کرد: در شش ماهه اول امسال ۲۷۵ میلیون دلار به افغانستان صادرات داشتیم که ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است سایر مقاصد کالاها مثل ترکمنستان ۱۳ درصد تاجیکستان ۶۰ درصد و پاکستان ۹۰ درصد رشد داشته ایم.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص صادرات به چین هم گفت: در شش ماه اول سال ۲۸ میلیون دلار به این کشور صادرات انجام دادیم که این مقدار ۴۰۰ درصد رشد نسبت به سال قبل بوده است که این رشد به دلیل دیپلماسی موثر اقتصادی دولت سیزدهم رخ داده است.

رجبی افزود: دپلماسی این دولت باعث شده ما مقاصد صادراتی جدیدی داشته باشیم و به حدود ۸ کشور صادرات داشتیم. ۹۰ درصد صادرات ما به ۱۱ کشور بوده و مقاصد جدید نیز ایجاد شده است کشورهای عمده‌ای که رشد صادرات به آن‌ها را داشتیم، به ترتیب چین، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان و امارات بوده است. بخش عمده واردات نیز مواد اولیه برای تولید است.

وی صادرات ریالی به افغانستان بازگشت ارز به کشور دانست و گفت: باید صادرات ریالی از استان به افغانستان را به رسمیت بشناسیم. اخیرا برای بار دیگر این موضوع مطرح شده که صادرات ریالی براساس یک سقف مشخص ابلاغ شود، بر این اساس برای صادرات به افغانستان یک شیوه‌نامه پیشنهاد شده که بخشی از دغدغه‌ها را حل خواهد کرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=34362

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.