• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

کشاورزی سیستان‌وبلوچستان از نظروابستگی به آب قنات ،رتبه چهارم کشوری را داراست

  • کد خبر : 49210
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کشاورزی سیستان‌وبلوچستان از نظروابستگی به آب قنات ،رتبه چهارم کشوری را داراست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت:طبیعت خشک و کم باران استان، نیاکان سخت کوش ما با تکنولوژی حفر قنات ۱۹۲۵ رشته قنات به طول ۲۳۲۷ کیلومتر به عنوان میراثی گرانبها حفر کردند.

گیتی آنلاین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ۹ اردیبهشت روز جهانی قنات گفت:طبیعت خشک و کم باران استان، نیاکان سخت کوش مردم این دیار را مانند سایر استانهای کویری کشور به سمت تکنولوژی حفر قنات سوق داده که نتیجه زحمات و تلاشهای طاقت فرسای آنها در قالب ۱۹۲۵ رشته قنات به طول ۲۳۲۷ کیلومتر به عنوان میراثی گرانبها به ما سپرده شده است.

سید محمد رضا سیدحسینی افزود:استان سیستان و بلوچستان از نظر تعداد قنوات رتبه ششم کشوری و به لحاظ وابستگی کشاورزی استان به آب قنات با ۱۵ درصد رتبه چهارم کشوری را در بین استانهای قنات خیز کشور برخوردار بوده و این نکته موید نقش بسزا و مهم قنات در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان میباشد.

وی اظهارداشت: در بارندگی های اسفندماه سال گذشته و بارشهای فروردین امسال و وقوع سیل در استان، بیش از ۳۰۰ رشته از قنوات دچار خسارت گردیده است و جهت مرمت و بازسازی این قنوات، اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیاد ريال مورد نیاز می باشد.

سید حسینی تصریح کرد : جهت حفظ ونگهداری این میراث ملی لازم است که بایاری مالکین وکشاورزان قنوات به مرحله ای برسیم که قنوات مجدداً رونق سابق خودرا بازیابند وبا اختصاص اعتبارلازم واجرای عملیات زیربنایی به روشهای علمی درحفظ این میراث ارزشمندکوشا باشیم.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=49210

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.